۰ نفر

سرقت ترامپ از کاخ سفید

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۰۶
کد خبر: 608521
سرقت ترامپ از کاخ سفید

واشنگتن پست گزارش داد که دونالد ترامپ در حرکتی نامناسب اسناد ریاست جمهوری از جمله "نامه‌های عاشقانه" کیم جونگ اون را از کاخ سفید خارج کرده بود و این‌ها از عمارت مارالاگوی او پس گرفته شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست آمده است که مشاوران دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا تاکید دارند که سوءنیتی نداشته‌اند و بسته‌های خارج شده محتوی یادبودها، هدایا، نامه‌های رهبران جهان و سایر مکاتبات بوده است.

این اقلام شامل مکاتبات با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی هم می‌شوند که زمانی ترامپ از آنها به عنوان "نامه‌های عاشقانه" یاد کرده بود و همچنین نامه‌ای از طرف باراک اوباما که برای او در کاخ سفید گذاشته بود.

به رسم یادبود، روسای جمهوری آمریکا در حال تحویل کاخ سفید به رییس بعدی، یک یادداشت برای او می‌گذارند. با وجود اینکه ترامپ مدعی شد که انتخابات ۲۰۲۰ از او به سرقت رفت، خودش هم نامه‌ای برای جو بایدن گذاشت که رییس کنونی کاخ سفید آن را "بسیار خطرناک و خصوصی" توصیف کرده است.

آرشیو ملی آمریکا اعلام کرد، دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا مجبور شد ۱۵ جعبه اسنادی را که از کاخ سفید برده بود،  بازگرداند.

واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد: اواسط ژانویه ۲۰۲۲، نارا (اداره بایگانی و اسناد ملی) پس از بحث و گفتگو با نمایندگان ترامپ در سال ۲۰۲۱، ترتیبی داد که ۱۵ جعبه حاوی سوابق ریاست جمهوری از ملک ترامپ مار-آ-لاگو در فلوریدا به آرشیو ملی منتقل شود.

آرشیو ملی اعلام کرد: این موارد مواردی هستند که طبق قانون سوابق ریاست جمهوری باید در پایان دولت ترامپ تحویل داده می شد. دیوید اس. فریرو، آرشیودار در بیانیه گفت: «قانون سوابق ریاست جمهوری الزام می کند که تمام سوابق ریاست جمهوری باید به درستی توسط هر دولت حفظ شود تا مجموعه کاملی از سوابق ریاست جمهوری در پایان دولت به آرشیو ملی منتقل شود. آرشیو ملی «هرگاه متوجه شد که سوابق به‌طور نادرست حذف شده‌اند یا به درستی به حساب‌های رسمی منتقل نشده‌اند، بازگرداندن سوابق را پیگیری می‌کند».

آژانس ثبت اسناد گفت که معتقد است ترامپ هنوز سوابق بیشتری دارد که باید تحویل داده شود و "نمایندگان ترامپ به نارا اطلاع داده اند که به جستجوی سوابق اضافی ریاست جمهوری که متعلق به آرشیو ملی است" ادامه می دهند.

این آژانس هفته گذشته فاش کرد که ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود اسناد بسیاری را پاره کرده بود که قرار بود حفظ شده باشند. آرشیو ملی هفته گذشته اعلام کرد: «همانطور که از سال ۲۰۱۸ در مطبوعات گزارش شده است، مقامات مدیریت اسناد کاخ سفید در دوران دولت ترامپ برخی از سوابق پاره شده را بازیابی کرده و با نوار چسب کنار هم قرار دادند.

در بحبوحه تحقیقات کمیته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا در مورد شورش شش ژانویه که او به تحریک آن متهم است، اقدامات ترامپ با اسناد موجود در کاخ سفید در کانون توجه قرار گرفته است.

ترامپ این موضوع را به دیوان عالی کشاند اما باز هم نتوانست جلوی انتقال این اسناد به کمیته مجلس نمایندگان را بگیرد. طبق گزارش‌ها، برخی از اسناد تحویل شده به این کمیته، تکه تکه شده و بعد با چسب نواری چسبانده شده‌اند و گفته می‌شود که پاره کردن اسناد کار همیشگی ترامپ بوده است.  

لیندسی چروینسکی، یک مورخ ریاست جمهوری به واشنگتن پست گفت: تنها راهی که می‌توان یک رییس جمهور را برای بلند مدت پاسخگو کرد، حفظ اسنادی درباره این است که چه کسی چه چیزی گفته، چه کسی چه کاری کرده و چه سیاست‌هایی اتخاذ شده یا ترغیب شده‌اند. و این بخش بسیار مهمی از چشم‌انداز پاسخگویی بلند مدت، فراتر از انتخابات‌ها یا کمپین‌های صرف است.

چروینسکی گفت، عدم دسترسی به اسنادی درباره امنیت ملی ممکن است "مایه یک نگرانی جدی باشد، خصوصا اینکه دولت بعدی بدون اطلاعات و چشم و گوش بسته بماند."

روز دوشنبه استفانی مورفی، از قانونگذاران دموکرات عضو کمیته تحقیقات شش ژانویه به واشنگتن پست گفت، اینکه کاخ سفید ترامپ از قوانین تبعیت نکرد، جای تعجبی ندارد. او گفت: تا جایی که به کار این کمیته مرتبط است، ما منابع و روش‌های مختلفی برای دسترسی به اسناد و اطلاعات مورد نظرمان داریم.