۰ نفر

دیدار تاریخی امیر قطر و حاکم امارات

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۰۲
کد خبر: 608345
دیدار تاریخی امیر قطر و حاکم امارات

امیر قطر با حاکم دوفاکتوی امارات متحده عربی در بازی های المپیک زمستانی پکن دیدار کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، این اولین دیدار میان دو رهبر حاشیه خلیج‌فارس از زمان پایان مناقشه بین دوحه و چهار کشور عربی در سال گذشته است.

الجزیره در گزارش ۶فوریه در همین رابطه نوشت، شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر در حاشیه ضیافت ناهاری که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، ترتیب داده بود با شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. وب‌سایت‌های خبری امارات ویدئویی از سخنرانی این دو رهبر منتشر کردند.

 به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی CCTVچین، رهبران ازبکستان، اکوادور و تاجیکستان نیز در این گردهمایی در تالار بزرگ خلق در پکن حضور داشتند.

از زمانی که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در ژانویه ۲۰۲۱ برای پایان دادن به مناقشه چهار ساله که منجر به قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با قطر در اواسط سال ۲۰۱۷ شده بود توافق کردند، امارات هنوز روابط دیپلماتیک خود را با دوحه از سر نگرفته است.

با این حال، یک مقام ارشد امارات، سال گذشته پس از پایان مناقشه تلخ، با رهبر قطر در دوحه (اولین دیدار در چهار سال گذشته) گفت‌وگو کرد. مشاور امنیت ملی شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، برادر حاکم دوفاکتوی امارات، در ماه آگوست با شیخ تمیم ملاقات کرد.

عربستان سعودی و مصر سال گذشته سفیران خود را در قطر تعیین کردند. همه به جز بحرین ارتباطات مسافرتی و تجاری خود را از سر گرفته‌اند.

این اختلاف بر سر شکایت از «سیاست خارجی مستقل قطر» از جمله روابط نزدیک این کشور با ایران و ترکیه آغاز شد. امارات، بر اساس یک سیاست خارجی آشتی‌‌جویانه‌‌تر که بر اساس اولویت‌‌های اقتصادی هدایت می‌‌شود، اکنون پس از سال‌ها روابط خدشه‌دار شده با تهران و آنکارا در حال مشارکت است.

با آنکه منابع رسمی اماراتی، چهاردهم مهرماه سال جاری، از دیدار ولیعهد ابوظبی با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر خبر داده بودند؛ اما پس از آشتی دوحه و ابوظبی، این اولین دیدار امیر قطر و ولیعهد ابوظبی به شمار می‌‌رود.

دیدار میان دو طرف در حالی صورت گرفته است که تا پیش از این، ابوظبی و دوحه با وجود برگزاری نشست آشتی در عربستان سعودی روابط چندان خوبی نداشتند؛ به نحوی که «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات پس از دیدار «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی ابوظبی با امیر قطر گفته بود: «ایجاد پل همکاری و شکوفایی با برادران و دوستان عنوان این مرحله و یکی از پایه‌های اصلی سیاست امارات است.»

قرقاش همچنین اعلام کرده بود: «ما صفحه اختلافات را می‌‌بندیم و با نگاهی مثبت به آینده می‌‌نگریم. سفر جناب شیخ طحنون بن‌زاید به قطر و دیدار او با امیر این کشور برخاسته از این حقیقت است که سرنوشت یکسان و موفقیت مشترک است.»

در هر حال، یک کلیپ ویدئویی ۲۰ ثانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است که در آن امیر قطر و ولیعهد ابوظبی با یکدیگر در حال گفت‌وگو هستند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با استناد به این ویدئو و دست دادن طولانی‌مدت دو طرف نوشتند که این دیدار دوستانه بوده است.