۰ نفر

۵۰ نماینده کنگره آمریکا در نامه ای به بلینکن؛

از حکومت اردوغان مسئولیت خواهی کنید

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۴۱
کد خبر: 607335
از حکومت اردوغان مسئولیت خواهی کنید

بیش از ۵۰ نماینده کنگره آمریکا از دولت جو بایدن رییس جمهوری این کشور خواستند فروش جنگنده های اف – ۱۶ به ترکیه را متوقف کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گروهی متشکل از بیش از ۵۰ نماینده از هر دو حزب ایالات متحده به «فرانک پالون» رییس مشترک کمیته امور ارمنستان و «گاس بیلییراکیس» عضو دیگر کنگره پیوستند تا وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا را برای جلوگیری از فروش نسل بعدی جنگنده های اف – ۱۶ به ترکیه تحت فشار قرار دهند.

به گزارش صفحه رسمی فرانک پالون نمایندگاه کنگره آمریکا، در نامه نمایندگان کنگره خطاب به آنتونی بلینکن و لوید آستین وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا آمده است: ما قویا از شما می خواهیم درخواست ترکیه برای دستیابی به اف – ۱۶ های جدید و کیت های مدرنیزه شده را رد و برای مسئولیت خواهی از حکومت اردوغان (رییس جمهوری ترکیه) بی درنگ اقدام کنید.

در این نامه ادعا شده است: آمریکا نباید حمایت بیشتری از ارتش ترکیه به عمل آورد تا زمانی که اردوغان در جهت توقف اقدامات بی ثبات کننده و نقض حقوق بین الملل در داخل و خارج گام های ملموسی بردارد. سوابق نشان می دهد که وی تغییری در رفتار خود ایجاد نخواهد کرد، تا زمانی که آمریکا از همه ابزارهای دیپلماتیک از جمله تحریم های اقتصادی هدفمند بهره گیرد.

گزارش های مربوط به درخواست ترکیه از آمریکا پس از دیدار جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده با اردوغان در حاشیه اجلاس سال گذشته گروه ۲۰ منتشر شد.

اقدام کنگره از حمایت گروه های قومی، مذهبی و سیاست خارجی آمریکا برخوردار است که نگران پیامدهای امنیتی مسلح کردن اردوغان با فناوری نظامی آمریکا هستند.

آنکارا در عین حال به دلیل خرید سامانه موشکی اس – ۴۰۰ روسیه و همچنین سرکوب دولت آنکارا علیه جامعه مدنی ترکیه، تحت تحریم است.

آمریکا، ترکیه را تهدید کرده است که در صورت خرید سامانه اس - ۴۰۰ قرارداد تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ را لغو و آنکارا را تحریم می کند.

 خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه چندی پیش اعلام کرد که مقامات ترکیه و آمریکا درحال آمادگی برای گفتگو درباره تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ در آینده‌ای نزدیک هستند.

آنکارا در سال ۲۰۱۷ با مسکو توافقی برای خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ را امضا و در سال ۲۰۱۹ چندین محموله از این سامانه به ارزش ۲. ۵ میلیارد دلار را دریافت کرد.  

ترکیه بارها اعلام کرده است که مجهز شدن به سامانه اس - ۴۰۰ مغایرتی با تعهد آنکارا به عنوان عضو ناتو نخواهد داشت.

آمریکا و متحدانش گفته اند که استفاده ترکیه به عنوان عضوی از ناتو از سامانه روسی اس-۴۰۰، تهدیدی برای این ائتلاف نظامی غربی است.