۰ نفر

افشای بی برنامگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۵۸
کد خبر: 606417
افشای بی برنامگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان

یادداشت‌های فاش شده از کاخ سفید یک روز قبل از تسلط طالبان بر کابل نشان می‌دهد، دولت بایدن درباره بسیاری از مسائل اولیه خروج از افغانستان برنامه‌‌ای نداشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، یادداشت‌های فاش شده از یک نشست کاخ سفید نشان‌دهنده عمق آشفتگی برنامه‌ها و عدم آمادگی دولت بایدن برای خارج کردن متحدان افغان آمریکا از افغانستان تنها چند ساعت قبل از تصرف کابل به دست طالبان است. 

بر اساس این یادداشت‌ها که به دست وبگاه خبری «آکسیوس» رسیده، ساعاتی قبل از اینکه طالبان کنترل پایتخت افغانستان را در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به دست بگیرند، مقامات ارشد دولت آمریکا هنوز در حال بحث و بررسی و تعیین اقدامات اولیه مربوط به تخلیه گسترده غیرنظامیان بودند.

به گزارش آکسیوس، گرچه دولت بایدن جلسات زیادی برگزار می‌کرد، اما در بی‌کنشی ناشی از بوروکراسی گیر کرده بود و تا آخرین لحظه فوریت لازم وجود نداشت و با این که مکرر کلمه فوراً در این سند استفاده شده، واضح است که مقامات آمریکایی هنوز در بعدازظهر ۱۴ اوت در تلاش بودند تا برنامه‌های خود را نهایی کنند.

به عنوان مثال، در این سند ذکر شده که آن‌ها تازه تصمیم گرفته بودند که باید به کارمندان محلی افغان اطلاع دهند تا تمایل خود برای نقل مکان به ایالات متحده را ثبت کنند و هنوز درباره کشورهایی که قرار بود محل گذر افراد خارج شده پیش از رسیدن آن‌ها به آمریکا باشد، به نتیجه نرسیده بودند.

گرچه دولت بایدن جلسات زیادی برگزار می‌کرد، اما در بی‌کنشی ناشی از بوروکراسی گیر کرده و تا آخرین لحظه فوریت لازم وجود نداشت.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به این رسانه خبری گفت که اگرچه درباره اسناد داخلی فاش شده اظهارنظر نمی‌کند، این یادداشت‌ها منعکس کننده ماه‌ها کار قبل از آن نیست. 

چند روز پیش از آن، حداقل هفت غیرنظامی افغان در ازدحام جمعیت در فرودگاه کشته شدند؛ حداقل هفت غیرنظامی دیگر تنها چند روز قبل‌تر در حالی که هزاران افغانستانی تلاش می‌کردند به یک هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده که از کشورشان خارج می‌شد بچسبند، جان خود را از دست دادند.

بایدن که مصمم بود به جنگ و اشغال ۲۰ ساله افغانستان از سوی آمریکا پایان دهد، آوریل گذشته برنامه‌های خود را برای خروج تمام نیروهای ایالات متحده از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد. پیش از او ترامپ برای خروج ایالات متحده تا مه ۲۰۲۱ توافق کرده بود. 

عملیات خروج آمریکا از افغانستان که بین ۱۵ تا ۳۰ اوت ۲۰۲۱ انجام شد، به دلیل آشفتگی و عدم سازماندهی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. دست‌کم ۱۸۳ نفر - از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی - در بمب‌گذاری فرودگاه کابل در ۲۶ اوت به دست گروه تروریستی داعش، در حالی که عملیات خروج وارد دوازدهمین روز خود شده بود، کشته شدند.

همچنین در جریان خروج آمریکا از افغانستان، نیروهای آمریکایی با این ادعا که یک پناهگاه گروه داعش را مورد حمله قرار می‌دهند، یک منزل مسکونی را هدف حمله‌ی پهپادی قرار دادند که در آن ۱۰ تن از اعضای یک خانواده از جمله چند کودک کشته شدند. خانواده قربانیان حمله پهپادی آمریکا در کابل خواستار به رسمیت‌شناختن این حمله به عنوان «جنایت جنگی» و مجازات دستوردهندگان آن هستند. 

به نوشته آکسیوس، اواخر این ماه، کنگره آمریکا اعضای یک کمیسیون دو حزبی ۱۲ نفره را معرفی خواهد کرد تا جنگ افغانستان را بررسی کرده و گزارشی مشابه کمیسیون ۱۱ سپتامبر ارائه کند.