۰ نفر

وزیرخارجه آمریکا؛

به پیش‌نویس امنیتی مسکو پاسخ دادیم

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۳۱
کد خبر: 604235
 به پیش‌نویس امنیتی مسکو پاسخ دادیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تایید کرد که ایالات متحده آمریکا به پیشنهادات روسیه درباره تضمین های امنیتی پاسخ کتبی داد و سفیر واشنگتن در مسکو آن را تحویل مقامات کرملین داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود امروز جان سالیوان سفیر آمریکا در روسیه پاسخ  کتبی واشنگتن به پیشنهادات تضمین های امنیتی را به مسکو تحویل داد.

بلینکن ادعا کرد این پاسخ یک مسیر دیپلماسی جدی را پیش رو قرار می دهد در صورتی که روسیه این مسیر را انتخاب کند. این پاسخ همچنین شامل نگرانی های آمریکا و متحدان و شرکا در مورد اقدامات روسیه است که امنیت را تضعیف می کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود که این پاسخ همچنین شامل یک ارزیابی عملگرا و اصولی از نگرانی های مطرح شده از سوی روسیه و پیشنهادات آمریکا در زمینه هایی است که ممکن است بتوانیم در مورد آنها به توافق برسیم.

 آمریکا روز چهارشنبه پاسخ کتبی پیشنهادات برای تضمین امنیتی را که روسیه در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ خواستار آن شده بود تحویل داد.

 با توجه به گزارش پیشین شبکه "سی ان ان" پاسخ کتبی آمریکا بخش‌هایی که واشنگتن حاضر است با روسیه همکاری کند از جمله کنترل تسلیحاتی، شفافیت بیشتر و همچنین استقرار سیستم‌های موشکی را مشخص می‌کند. 
کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرده بود که مفاد این پاسخ کتبی به پیشنهادات روسیه را اعلام نخواهد کرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد در صورت درخواست واشنگتن، مسکو نیز مفاد این پاسخ را به صورت محرمانه حفظ خواهد کرد.
در ماه دسامبر و در میان افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین، وزارت خارجه روسیه پیشنهاد ضمانت‌های امنیتی را مطرح کرد و از آمریکا و ناتو خواست آن‌ها را درنظر بگیرند. 
مسکو همچنین اعلام کرد که یک پاسخ کتبی برای امضای ضمانت‌های امنیتی لازم است.