۰ نفر

اشرف غنی از مردم افغانستان عذرخواهی کرد

۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۱۴
کد خبر: 560557
اشرف غنی از مردم افغانستان عذرخواهی کرد

رییس جمهور فراری افغانستان یک روز بعد از اعلام کابینه طالبان با انتشار بیانیه‌ای از مردم افغانستان عذرخواهی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ «اشرف غنی» رییس جمهور فراری افغانستان در حساب توئیتری خود با انتشار بیانیه‌ای تنها یک روز بعد از اعلام اعضای کابینه طالبان بابت برخی از اقدامات خود عذرخواهی و درباره نحوه به پایان رسیدن دولت خود، ابراز تأسف کرد.

وی اتهامات درباره خروج مبالغ هنگفت پول از افغانستان را رد و آمادگی خود را برای بررسی اموالش با نظارت سازمان ملل اعلام کرد.

او در ادامه افزود به دلیل اصرار مشاوران خود کاخ ریاست جمهوری افغانستان را ترک کرده است و تصمیم خروج از کابل سخت‌ترین کاری بوده که انجام داده است.

اشرف غنی ادامه داد: من ۲۰ سال از عمر خود را وقف کمک به مردم افغانستان در جهت ایجاد یک دولت دموکراتیک، مرفه و مستقل کرده‌ام. هرگز قصد من این نبود که مردم یا آن چشم اندازها را رها کنم. من از فداکاری همه افغان‌ها، به ویژه سربازان افغان و خانواده‌های آن‌ها، طی چهل سال گذشته قدردانی و احترام عمیق خود را ارائه می‌کنم. از مردم افغانستان عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم به گونه‌ای دیگر پایان دهم.

متن کامل بیانیه غنی به شرح زیر است:

محمد اشرف غنی ۸ سپتامبر ۲۰۲۱:

من به مردم افغانستان توضیح می‌دهم که در ۱۵ اوت پس از ورود ناگهانی طالبان به شهر کابل، آن را ترک کردم.من با اصرار نیرو‌های قطر رفتم. ترک کابل سخت‌ترین تصمیم زندگی من بود، اما من معتقدم که این تنها راه سکوت اسلحه‌ها و نجات کابل و ۶ میلیون شهروندش است.  من ۲۰ سال از عمر خود را وقف کمک به مردم افغانستان در جهت ایجاد یک دولت دموکراتیک، مرفه و مستقل کرده ام. هرگز قصد من این نبود که مردم را رها کنم یا آن چشم انداز را.

اکنون زمان ارزیابی طولانی رویداد‌های منتهی به خروج من نیست - در آینده نزدیک آن‌ها را به تفصیل بیان خواهم کرد. اما اکنون باید به ادعا‌های بی اساس با عنوان «کابل را ترک کرد میلیون‌ها دلار متعلق به مردم افغانستان را با خود برد» بپردازم. این اتهامات کاملاً نادرست است. فساد آفتی است که ده‌ها سال کشور ما را فلج کرده است و مبارزه با فساد، محور اصلی تلاش‌های من به عنوان رییس جمهور بوده است. من هیولایی را به ارث بردم که نمی‌توان به راحتی یا به سرعت آن را شکست داد.

من و همسرم در امور مالی شخصی خود بی پروا بوده ایم. من همه دارایی‌های خود را علنی اعلام کرده ام. میراث خانواده همسرم نیز فاش شده است و همچنان در کشور خود در لبنان فهرست شده است. من از ممیزی رسمی یا تحقیقات مالی تحت نظارت سازمان ملل متحد یا هر نهاد مستقل مناسب دیگری برای اثبات صحت اظهاراتم در اینجا استقبال می‌کنم.

دستیاران نزدیک من آماده هستند که منابع مالی خود را به حسابرسی عمومی تسلیم کنند، و من از دیگر مقامات ارشد سابق و شخصیت‌های سیاسی نیز می‌خواهم که این کار را انجام دهند.

در طول زندگی خود، من کاملاً معتقد بودم که فرمول جمهوری دموکراتیک تنها راه پیش روی یک افغانستان مستقل، صلح آمیز و مرفه است. در طول خدمت به کشورم، مرز‌های اقدامات من همیشه با قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان در سال ۲۰۰۴ تعیین و هدایت شده است.

من از فداکاری همه افغان‌ها، به ویژه سربازان افغان و خانواده‌های آن‌ها، طی چهل سال گذشته قدردانی و احترام عمیق خود را ابراز می‌کنم. با تأسف عمیق و عمیق این است که فصل خود من بدون تأمین ثبات و رفاه در تراژدی مشابه پیشینیانم به پایان رسید. از مردم افغانستان عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم به گونه‌ای دیگر پایان دهم. تعهد من به مردم افغانستان هرگز زیر پا نگذاشته و تا آخر عمر مرا راهنمایی خواهد کرد.

پیش از این بعد از گمانه‌زنی‌های طولانی درباره کشوری که اشرف غنی به آن پناه برده است وزارت خارجه امارات اعلام کرد رییس ‌جمهور سابق افغانستان و خانواده او در امارات هستند و ابوظبی به دلایلی که آن‌ها را بشردوستانه خواند از غنی و خانواده‌اش استقبال کرده است.

اشرف غنی یک روز قبل از ورود نیرو‌های طالبان به کابل، افغانستان را به مقصد تاجیکستان ترک و در پیامی اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک می‌کند! با این حال تاجیکستان غنی را نپذیرفت و او مجبور شد کشور دیگری را برای پناه بردن انتخاب کند.