۰ نفر

دستور کار آمریکا در گروه۷

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 535493
دستور کار آمریکا در گروه۷

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده نخستین سفر خارجی خود را انجام داد و اواخر هفته گذشته وارد انگلیس شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز در این سفر که در راستای اجلاس روسای گروه۷ صورت گرفته است، آمریکا تلاش دارد تا‌ از تنش‌های تجاری با متحدانش بکاهد و به آنها در رودررویی با چین کمک کند. ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در حال تلاش برای دستیابی به توافقی هستند که اختلافات طولانی‌مدت در مورد یارانه هواپیما و تعرفه‌های فلزات را حل کنند. این دو عامل باعث یک جنگ طولانی‌مدت در دوران ترامپ با متحدان آمریکا شد اما بایدن، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده قصد دارد تا‌ دوباره با متحدان سنتی این کشور تعامل کند.

بنابر بیانیه مشترکی که صادر شده است، هر دو طرف امیدوارند با هدف برداشتن تعرفه‌هایی که بر کالاهای یکدیگر قرار داده‌اند، تا‌ اواسط ماه ژوئیه به توافق برسند. در این بیانیه تصریح شده است که امید می‌رود تا‌ اول دسامبر نیز درخصوص سایر کالاها توافق حاصل شود. قرار است هفته آینده در این خصوص در بروکسل رایزنی شود؛ اجلاسی که بایدن نیز در آن حضور خواهد داشت.

حل تنش‌های تجاری با اروپا و سایر متحدان، هدف اصلی دولت بایدن است و تلاش می‌کند روابط مخدوش شده در زمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا را بازسازی کند. دو طرف قرار است با یکدیگر برای مقابله با روسیه و چین همکاری کنند.

در بیانیه‌ای مشترک، آنها نسبت به پایان دادن تعرفه‌ها علیه کالاهای یکدیگر ابراز اشتیاق کرده‌اند و قرار است روی طیف وسیعی از کالاها از جمله کره بادام‌زمینی آمریکا، آب پرتقال و محصولات الکلی دو طرف و پنیر اروپایی تعرفه‌ها تعدیل شود. در این سند آمده است: «ما متعهد می‌شویم تمام تلاش خود را برای یافتن راه‌حل‌های جامع و بادوام برای اختلافات تجاری خود انجام دهیم و از اقدامات تلافی‌جویانه دیگری که موجب تحمیل موانع ناخواسته به روابط تجارت بین دو طرف اقیانوس اطلس می‌شود، جلوگیری به عمل آوریم.» بایدن حتی در مراسم سخنرانی خود نزد سربازان آمریکایی در بریتانیا به تغییر سیاست‌های این کشور نسبت به دوران ترامپ نیز اطلاع‌رسانی کرد. او در این مراسم گفت: این یک هفته اساسی برای دیپلماسی کشور است. وی تصریح کرد که دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از پس چالش‌های جهانی برآید. در عین حال وی متعهد شد در برابر دشمنانی مانند چین و روسیه خواهد ایستاد و متعهد شد تذکرات لازم را در دیدار با پوتین، رییس‌جمهوری روسیه ارائه خواهد داد.

دیدار بایدن با رهبران اروپایی در شرایطی انجام می‌شود که رفتارهای روسیه در مرز اوکراین پرخاشگرانه شده و بایدن گفته متعهد است به صورتی قوی به پوتین واکنش نشان دهد. بایدن همچنین گفت که در سفر خود اهداف بیشتری در نظر دارد و قرار است به مبارزه با خودکامگی و تقویت دموکراسی بپردازد. بایدن گفت: «من معتقدم که ما در تا‌ریخ جهان در نقطه عطفی به سر می‌بریم، لحظه‌ای که در آن قرار داریم باید نشان دهیم نه‌تنها دموکراسی دوام می‌آورد، بلکه موجب برتری ما نیز است.»

سفر بایدن به انگلیس به منظور حضور در اجلاس گروه۷ در شرایطی صورت گرفته که انتقادها از کشورهای برخوردار به دلیل بی‌تعهدی‌شان به واکسیناسیون در کشورهای فقیر بالا گرفته است. بایدن در این زمینه گفته یک تعهد اخلاقی برای نجات جان‌ها دارد. نیویورک‌تایمز در گزارشی دیگر از اجلاس گروه ۷ نوشت: جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده که تحت فشار برای رفع کمبود جهانی واکسن ویروس کرونا قرار دارد، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ایالات‌متحده ۵۰۰ میلیون دز واکسن خریداری کرده و آنها را برای استفاده در حدود ۱۰۰ کشور با درآمد کم و متوسط طی یک سال آینده اهدا خواهد کرد.

این تصمیم که بزرگ‌ترین مورد از اهدای واکسن توسط یک کشور است، در اولین جلسه رهبران کشورهای گروه۷ در بریتانیا از سوی جو بایدن، رییس جمهور آمریکا اعلام شد. قرار است این ۵۰۰ میلیون دز واکسن کرونا در اختیار فقیرترین کشورهای جهان قرار بگیرد. یک مقام ارشد دولت آمریکا این اقدام را گامی مهم «برای تقویت اقدامات جهانی در مقابله با شیوع ویروس و امیدواری دادن به تمامی ساکنان جهان» توصیف کرد. وی افزود که واشنگتن با این اقدام قصد دارد نشان دهد که تنها هدف حفظ جان همه انسان‌هاست و دولت آمریکا در قبال اهدای واکسن هیچ چشمداشتی ندارد. این مقام آمریکایی تاکید کرد که دولت جو بایدن انتظار دارد سایر اعضای گروه۷ در تلاش جهانی برای پایان دادن به همه‌گیری ویروس کرونا مشارکت بیشتری بکنند.

شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بایون تک» سازنده واکسن فایزر روز جمعه اعلام کردند که در سال‌جاری ۲۰۰ میلیون دز بیشتر و در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نیز حدود ۳۰۰ میلیون دز واکسن تولید خواهند کرد. این واکسن‌ها که در کارخانه‌های شرکت «فایزر» در آمریکا تولید می‌شود، به بهای تولید و بدون در نظر گرفتن سود فروخته خواهند شد.

آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت «فایرز» گفت: «همکاری ما با دولت آمریکا به تولید میلیون‌ها دز واکسن برای فقیرترین کشورهای جهان در اسرع وقت کمک خواهد کرد.»

ژاکت حاشیه‌ساز جیل بایدن

در حاشیه سفر بایدن به انگلستان، ژاکت جیل بایدن، بانوی اول ایالات‌متحده آمریکا به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در پشت ژاکت جیل بایدن کلمه «عشق» چاپ شده و همین محل بحث و بررسی قرار گرفته است. مایکل شییر، نویسنده نیویورک‌تایمز می‌گوید: به نظر می‌رسد پشت ژاکت بانوی اول ایالات‌متحده به بحث داغی تبدیل شده که حاکی از رویکرد جدید این کشور است.  در نخستین روز دیدار بایدن از انگلستان که وی جلسه‌ای هم با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا داشت، رهبران کشورهای مختلف و همسرانشان در چشم‌اندازی زیبا در جنوب این کشور حضور به هم رساندند که همسر بایدن با یک ژاکت سیاه و سفید در جمع سایر همسران کشورهای گروه۷ حضور پیدا کرد. روی این ژاکت فقط یک کلمه وجود داشت و آن «عشق» بود.  این نوشته لباس جیل بایدن با لباس ملانیا ترامپ مقایسه شد که به دیدار کودکان جداافتاده از مهاجران غیرقانونی رفته و روی لباسش نوشته بود: «واقعا برایم اهمیتی ندارد.» این پیام که با حروف سفید روی ژاکت سبز رنگ ملانیا نوشته شده بود، بلافاصله محل بحث و بررسی شد.

البته سخنگوی ملانیا ترامپ بعدا گفت که این پیام را به‌عنوان تلنگری برای روزنامه‌نگاران در نظر گرفته بود، نه اظهارنظر درباره شرایطی که فرزندان مهاجران پس از اعمال سیاست‌های سختگیرانه همسرش داشتند. اما واضح بود که خانم ترامپ - مانند دکتر بایدن در روز پنج‌شنبه - به خوبی می‌دانست که ژاکت او مورد توجه قرار خواهد گرفت. دکتر بایدن برخلاف سلف خود، ژاکتی را انتخاب کرد که پیامی سریع و فوری برای دیگران داشته باشد. وی در اظهارنظر به خبرنگارانی که با رییس‌جمهور سفر می‌کردند، گفت که این ژاکت برای ارائه «احساس امید» به جهانی در نظر گرفته شده که به کووید-۱۹ گرفتار شده است.

  وی گفت: ما عشق را از آمریکا با خود آورده‌ایم. این یک کنفرانس جهانی است و ما در تلاشیم اتحاد را در سراسر جهان ایجاد کنیم. من فکر می‌کنم در حال حاضر لازم است که مردم احساس وحدت از همه کشورها داشته و با این بیماری پاندمی احساس امید داشته باشند.» با این حال او نگفت آیا نوشته روی ژاکت او را باید به‌عنوان سرزنشی علیه ملانیا ترامپ در نظر بگیریم یا نه.