۰ نفر

واشنگتن؛

حتی در صورت احیای برجام تحریم‌ها علیه ایران باقی خواهد ماند

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۵۰
کد خبر: 534551
حتی در صورت احیای برجام تحریم‌ها علیه ایران باقی خواهد ماند

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که پیش بینی می‌:ند حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام، صدها تحریم علیه ایران باقی خواهد ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌ «آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه درباره ایران گفت پیش‌بینی می‌کند حتی در صورت احیای برجام صدها تحریم علیه ایران باقی بماند.

وی در این باره گفت: «من پیش بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام،‌ صدها تحریم علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ باقی بماند».

وزیر خارجه در تشریح تحریم‌هایی که علیه ایران باقی خواهد ماند، گفت: «اگر این تحریم‌ها با برجام ناسازگار نباشند، تا زمانی که رفتار ایران تغییر کند باقی خواهد ماند».

آنتونی بلینکن روز گذشته نیز بدون در نظر گرفتن نقض عهد کشورش در برجام در یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شده بود هنوز مشخص نیست ایران از «آمادگی یا تمایل لازم برای بازگشت به برجام» برخوردار باشد.

او گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در پیامی در توییتر نوشته هنوز مشخص نیست آیا دولت آمریکا آمادگی کنار گذاشتن سیاست «دونالد ترامپ» و «مایک پامپئو»، رئیس‌جمهور سابق و وزیر خارجه سابق آمریکا را دارد یا خیر.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام ایران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی از توانایی یا اراده لازم برای عمل به وعده‌هایشان برخوردار نبوده‌اند در گام‌های متعهد تعهداتش ذیل برجام را کاهش می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اقدامات ایران به موجب مفاد توافق هسته‌ای از جمله بند ۳۶ این توافق انجام می‌شد که به تهران اجازه می‌دهد در صورت عمل نکردن طرف‌های دیگر به تعهداتشان ذیل برجام، تعهداتش در این توافق را کاهش دهد.

دولت فعلی آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» مدعی شده قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم آورد، با وجود این، واشنگتن تا کنون از انجام تعهداتش جهت محقق کردن این وعده سر باز زده است.

با آنکه دولت آمریکا طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن می‌گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی این ادعا صورت خواهد گرفت.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت هنوز مشخص نیست در مذاکرات وین بر سر برجام توافقی حاصل شود. او گفت: ««هنوز نمی‌دانیم این اتفاق واقعاً خواهد افتاد یا خیر.»