۰ نفر

درخواست آلمان برای لغو حق وتو در اتحادیه اروپا

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۰:۵۵
کد خبر: 534297
درخواست آلمان برای لغو حق وتو در اتحادیه اروپا

وزیر خارجه آلمان خواهان لغو حق وتوی اعضای اتحادیه اروپا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه در سخنانی خواهان لغو حق وتو برای اعضای اتحادیه اروپا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، هایکو ماس در نشستی مطبوعاتی در برلین اعلام کرد که حق کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای وتوی تصمیم‌ها باید لغو شود و ۲۷ عضو این اتحادیه نمی‌توانند بخاطر مخالفت یک عضو، ناتوان شوند.

او گفت: ما دیگر نمی‌توانیم اجازه دهیم اسیر کسانی شویم که با وتوی خود، سیاست خارجی اروپا را فلج کرده‌اند. آن‌هایی که چنین کاری انجام می‌دهند، انسجام اتحادیه اروپا را در دراز مدت یا کوتاه مدت به بازی گرفته‌اند.

هایکو ماس افزود: در نتیجه به شکلی علنی این را می‌گویم که حق وتو باید برداشته شود؛ حتی اگر این به معنای در اقلیت قرار گرفتن ما باشد.

اگرچه وزیر خارجه آلمان اسم از کشوری خاص نبرد؛ اما به تازگی مجارستان مانع صدور بیانیه سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده بود.

طبق مقررات کنونی اتحادیه اروپا، شماری از تصمیم‌های مهم از جمله در زمینه سیاست‌های مالیاتی یا خارجی بایستی با موافقت همه اعضای‌ای اتحادیه گرفته شود. همین مساله در عمل به هرکدام از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا این امکان را می‌دهد که مانع از تصمیم گیری در زمینه‌ای خاص شده و یا آن را به تأخیر بیاندازند.

هفته گذشته نیز «میگل برگر»، مقام ارشد وزارت خارجه آلمان انتقاد‌های تندی را از مجارستان کرده بود. او در حساب توییتری خود نوشته بود: مجارستان بار دیگر مانع صدور بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص هنگ کنگ شد. سیاست خارجی و امنیتی مشترک نمی‌تواند بر اساس سیاست مسدود کننده کار کند. ما نیازمند بحثی جدی در خصوص مدیریت مخالفت‌ها از جمله رأی گیری با رأی اکثریت واجد شرایط هستیم.