۰ نفر

چین: معیارهای آمریکا و کانادا در قبال موضوع حقوق بشر دوگانه است

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۰:۱۸
کد خبر: 534296
چین: معیارهای آمریکا و کانادا در قبال موضوع حقوق بشر دوگانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا و کانادا باید معیارهای دوگانه در قبال حقوق بشر و سیاسی کردن بازی‌های المپیک را متوقف کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری در پکن گفت: آمریکا و کانادا در حالی که مساله نقض جدی حقوق بشر خود را نادیده گرفته اند، با شایعه‌پردازی درباره حقوق بشر چین سیاه‌نمایی می‌کنند. این معیار دوگانه است و استفاده از مساله حقوق بشر برای تحقق هدف کاملا خودخواهانه سیاسی این کشور‌ها را نمایان می‌سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: سیاسی کردن ورزش با روحیه المپیک مغایرت دارد و آمریکا و کانادا باید سیاسی کردن بازی‌های المپیک را متوقف کنند.

«نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش عدم شرکت کشور‌های دیگر در بازی‌های المپیک زمستانی پکن را خواستار شد. ترودو نخست وزیر کانادا نیز بازی‌های المپیک زمستانی را فرصت خوبی برای اعمال فشار بر چین در مساله حقوق بشر عنوان کرد و گفت که این مساله را در نشست سران گروه ۷ ارائه خواهد داد.

وانگ ونبین گفت: همچنین برای جهانیان روشن است که طرف آمریکا حمله به پایتخت توسط معترضین در ژانویه سال جاری را "حادثه‌ای خشن "و" رسوایی "خواند، اما حادثه مشابه در هنگ کنگ را "منظره‌ای زیبا برای دیدن" خواند.

او افزود: "آنچه می‌خواهم تأکید کنم این است که سیاسی کردن ورزش مغایر با روح منشور المپیک است و به منافع ورزشکاران همه کشور‌ها و اهداف بین المللی المپیک آسیب می‌رساند. تمام بخش‌های جامعه جهانی از جمله بسیاری از دولت‌های ملی، کمیته‌های المپیک و کمیته بین المللی المپیک به وضوح با چنین شیوه‌هایی مخالف هستند. ما از افراد مرتبط در ایالات متحده و کانادا می‌خواهیم که از استفاده از بازی‌های المپیک برای دستکاری سیاسی دست بردارند و در برابر ورزشکاران همه کشور‌ها و طرفداران بازی‌های المپیک زمستانی موضع گیری نکنند. "

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ به میزبانی پکن برگزار می‌شود.