۰ نفر

توافق گروه ۷ برای حداقل مالیات

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶
کد خبر: 534055
توافق گروه ۷ برای حداقل مالیات

نبود ترامپ مجددا در گروه هفت یکدستی و وحدت را به ارمغان آورده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، از نخستین پیامدهای پساترامپ، توافق بزرگ کشورهای موسوم به گروه ۷ برای تعیین حداقل مالیات جهانی برای شرکت‌های چند ملیتی است. به گزارش رویترز، وزرای اقتصادی هفت کشور اقتصادی پیشرو جهان روز شنبه توافق کردند که برای شرکت‌های چندملیتی، نرخ حداقل مالیات جهانی را وضع کنند.

به این ترتیب شرکت‌های چندملیتی از جمله غول‌های تکنولوژی جهان مانند مایکروسافت، فیس‌بوک، گوگل و آمازون ملزم به پرداخت ۱۵ درصد مالیات خواهند بود. بر اساس توافق وزرای اقتصاد گروه هفت، شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و ژاپن، غول‌های چندملیتی از این به بعد حداقل نرخ مالیات جهانی را باید به کشورهایی که در آنجا فعالیت دارند، پرداخت کنند.طی سال‌های گذشته، تلاش کشورها برای جذب شرکت‌های چندملیتی با حربه مالیات‌های بسیار اندک یا معافیت‌های مالیاتی، به نگرانی‌ها پیرامون از بین رفتن فضای رقابتی دامن زده بود.

گروه هفت می‌گوید با اعمال مالیات بر شرکت‌های بزرگ چندملیتی، زمینه برای درآمدزایی کشورها برای مقابله با شیوع کرونا نیز مهیا می‌شود. انتظار می‌رود با توافق جدید سالانه چندین میلیارد دلار مالیات از شرکت‌های چندملیتی اخذ شده و این وجوه صرف برنامه‌های رفاه عمومی شود.

وزیر اقتصاد آلمان با استقبال از تصمیم هفت اقتصاد پیشرو جهان برای اخذ حداقل مالیات جهانی از شرکت‌های بین‌المللی، این توافق را «تاریخی» عنوان کرد و گفت این اقدام خبر خوبی برای عدالت مالیاتی و یک خبر بد برای مناطق موسوم به «بهشت مالیاتی» در نقاط مختلف جهان است. در این راستا آلمان تقریبا ۶ میلیارد یورو از مالیات ۱۵ درصدی بر غول‌های اینترنتی درآمد خواهد داشت.

با وضع مالیات بر سود این شرکت‌ها ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا سالانه ۵۰ میلیارد یورو درآمد خواهند داشت. خبرگزاری آلمان در این زمینه می‌نویسد: توافق حاصله بین کشورهای صنعتی گروه ۷ باید در مقیاس بزرگ‌تری در  گروه کشورهای جی ۲۰ که در آن کشورهایی چون چین، هند، برزیل، عربستان و ترکیه نیز عضو هستند مورد تایید قرار بگیرد. مالیات بر سود غول‌های اینترنتی می‌تواند به اقتصاد این کشورها که در نتیجه گسترش پاندمی کرونا تضعیف شده‌اند نیز کمک کند. شرکت‌های اینترنتی در شرایط کرونا توانستند درآمد خود را افزایش دهند.

اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان گفت که این توافقنامه در نشست گروه ۲۰ نیز مطرح خواهد شد. وزیر دارایی آلمان همچنین تصریح کرد که این توافق جهان را تغییر خواهد داد. شولتز در ادامه تاکید کرد: «اگر در مورد حداقل مالیات برای شرکت‌ها به توافق برسیم باعث خواهد شد که مسابقه کنونی برای وضع پایین‌ترین مالیات بر شرکت‌های بزرگ خاتمه یابد.»  اشاره او به نگرانی کشورهای پیشرفته در این مورد بود که اگر کشوری مالیات سنگین‌تری بر این شرکت‌ها وضع کند، آنها از آنجا خارج شده و به کشورهای با مالیات کمتر می‌روند.وزیر دارایی آلمان گفت که این توافق به کشورهایی که در آنها زندگی می‌کنیم کمک خواهد کرد تا هزینه خدمات ضروری را تامین کنند ؛به‌ویژه پس از بحران ناشی از شیوع کووید و منابع بزرگی که ما برای دفاع از سلامت مردم و دفاع از حیات اقتصادی کشورهایمان هزینه کردیم.

برونو لومایر، وزیر دارایی فرانسه، از جمهوری ایرلند که با ۵/ ۱۲ درصد، یکی از کمترین نرخ مالیات بر شرکت‌ها در اتحادیه اروپا را دارد خواسته بود به توافق بپیوندد. البته وزیران هر دو کشور در مورد رقم حداقل نرخ مالیات اختلاف داشتند و لومایر نرخ ۱۵ درصد را نقطه شروع مذاکره دانسته و افزوده بود که نرخ بالاتر از این رقم مطلوب‌تر است.

ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری بریتانیا هم نسبت به دستیابی به توافق جهانی در مورد مالیات بر شرکت‌های فعال در صنایع دیجیتال قبل از نشست رهبران مالی جهان ابراز اطمینان کرده بود. در آخر جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم گفت: «توافق بر سر حداقل نرخ مالیات بر این شرکت‌ها، رقابت بین کشورهای پیشرفته برای جلب آنها بر اساس نرخ مالیات پایین را خاتمه داده است.