۰ نفر

معاون وزیر امور خارجه روسیه؛

روسیه به آمریکا برای دریافت سیگنال‌ های ناخرسند کننده هشدار داد

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۱۷
کد خبر: 532567
روسیه به آمریکا برای دریافت سیگنال‌ های ناخرسند کننده هشدار داد

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته آمریکا باید قبل از دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه منتظر دریافت «سیگنال‌های ناخرسندکننده» باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته ایالات متحده بایستی قبل از دیدار میان «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن»، روسای جمهور روسیه و آمریکا منتظر دریافت سیگنال‌های «ناخرسندکننده» باشد.

اظهارات لاوروف یک روز بعد از آن مطرح شده که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت در دیدار ماه آینده میلادی با ولادیمیر پوتین در شهر «ژنو»، او را در خصوص مسائل حقوق بشر تحت فشار قرار خواهد داد.

روابط میان روسیه و آمریکا به دلیل اختلاف بر سر پرونده‌های متعدد بین‌المللی به نازل‌ترین سطح از زمان پایان جنگ سرد رسیده است. دیدار رهبران روسیه و آمریکا در ماه آینده میلادی نخستین دیدار میان دو طرف از زمان به قدرت رسیدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهد بود.

ریابکوف گفت: «آمریکایی‌ها باید فرض را بر این بگیرند که برخی از سیگنال‌هایی که از مسکو دریافت می‌کنند برایشان ناخرسندکننده خواهد بود.»

این مقام روسیه تصریح کرد کشورش آماده پاسخگویی به اظهارات بایدن درباره مسائل حقوق بشری در روسیه را خواهد داشت و مسکو به هنگام برنامه‌ریزی برای نشست بایدن و پوتین، مواضع منعطف‌تری نشان داده است.

آمریکا در تازه‌ترین تحرکات تنش‌آفرین علیه روسیه در ماه‌های گذشته تلاش کرده این کشور را بابت دستگیری «آلکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای روسیه تحت فشار قرار دهد. ادعا درباره دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و هک رایانه‌های نهادهای دولتی آمریکا دیگر پرونده‌هایی است که واشنگتن بر اساس آنها اتهاماتی را علیه روسیه مطرح کرده و اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین در یک نشست خبری هفته گذشته با تأکید بر اینکه اختلافات میان مسکو و واشنگتن بسیار عمیق شده هشدار داد که نباید از دیدار پوتین و بایدن در ژنو انتظار داشت که روابط دو کشور را به آرامش برگرداند.

کاخ سفید هم در تلاش برای پایین آوردن انتظارات از نتایج این دیدار گفته تصور نمی‌شود نشست سران دو کشور گشایشی در پرونده‌های محل اختلاف ایجاد کند.

قبل از اظهارات ریابکوف، وزیر دفاع روسیه هشدار داد آمریکا و ائتلاف ناتو اخیراً فعالیت‌های نظامی در مرزهای غربی روسیه را تشدید کرده‌اند.

«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه گفت این تحرکات درخور پاسخ از سوی مسکو هستند. او سپس تصریح کرد روسیه ۲۰ یگان و تشکیلات نظامی را در مرز غربی خود مستقر کرده است.

شویگو گفت: «اقدامات همکاران غربی‌مان، نظام امنیتی دنیا را نابود کرده و ما را به اتخاذ واکنش‌های متقابل مجبور می‌کند. ما مرتباً ترکیب رزمی نیروهای خود را ارتقا می‌دهیم. تا پایان سال حدود ۲۰ تشکیلات و واحد نظامی جدید در منطقه نظامی غربی ایجاد خواهد شد.»

شویگو اظهار داشت علاوه بر این، نیروهای روسی حاضر در منطقه نظامی غربی حدود دو هزار واحد تجهیزات دریافت خواهند کرد و نیروهای مسلح روسیه به ارتقای آموزش پرسنل و عملکرد نهادهای کنترلی ادامه می‌دهند.

این مقام نظامی روسیه در ادامه با اشاره به افزایش پروازهای استراتژیک، حضور ناوهای جنگی و تعدد تمرینات نظامی ناتو، گفت تهدید نظامی ناتو نزدیک مرزهای روسیه در حال افزایش است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی اخیراً گفت که ناتو همچنان هوشیار باقی خواهد ماند و به تقویت سیاست بازدارندگی و حمایت از همپیمانان در مقابله با آنچه «اقدامات نگران کننده روسیه» خواند، ادامه خواهد داد.

اوکراینی‌ها طی هفته‌های گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند استقلال‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند که این مسئله به افزایش مداخله غرب و همچنین تنش میان روسیه و ناتو منجر شده است.