۰ نفر

واکنش به دستور جدید جو بایدن؛

چین: سیاسی‌سازی مانعی بر سر تحقیق پیرامون منشاء کرونا است

۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۸
کد خبر: 531323
چین: سیاسی‌سازی مانعی بر سر تحقیق پیرامون منشاء کرونا است

سفارت چین در ایالات متحده آمریکا در واکنش به دستور رئیس جمهور این کشور برای بازنگری در اطلاعات موجود پیرامون منشاء ویروس کرونا اعلام کرد که «سیاسی‌سازی» مانعی بر سر راه این گونه تحقیقات است.

به گزارش رویترز، سفارت چین در آمریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت واشنگتن) در بیانیه‌ای که بر روی تارنمای رسمی آن منتشر شد، اعلام کرد که «برخی نیروهای سیاسی بر فریبکاری سیاسی و انداختن تقصیر بر گردن دیگران متمرکز شده اند».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ این سفارتخانه در ادامه می‌افزاید که «سیاسی سازی» منشاء ویروس کووید -۱۹ تحقیقات بیشتر در این زمینه را با مانع مواجه کرده و تلاش‌های جهانی برای مقابله با این بیماری همه گیر را تضعیف می‌کند.

در حالی که سازمان بهداشت جهانی در حال آغاز کردن مرحله دوم مطالعات خود در مورد منشاء ویروس کووید -۱۹ است و ادعاهایی نیز در مورد نشت ویروس سارس- ک وو-۲ از یک آزمایشگاه تخصصی در شهر ووهان چین به گوش می‌رسد، مقامات پکن برای دادن اجازه دسترسی بیشتر به مأموران تحقیق تحت فشار فزاینده قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که چین بارها مسئولیت هرگونه آزمایشگاه تخصصی را در اشاعه این بیماری رد کرده و می‌گوید که ایالات متحده و سایر کشورها در تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست‌های خود در مقابله با شیوع این ویروس هستند.

گفتنی است، «جو بایدن» رییس جمهور ایالات متحده شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن اعلام کرد که نهادهای اطلاعاتی این کشور برای بررسی این موضوع که آیا ویروس کووید -۱۹ از «تماس انسانی با یک حیوان آلوده سرایت کرده است یا از یک حادثه آزمایشگاهی» بطور جداگانه تحقیق خواهند کرد.

در این میان «یان ژونگ هوآنگ» عضو ارشد سلامت جهانی در شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن مدعی است که فقدان شفافیت از سوی چین یک عامل مهم در طرح مجدد تئوری نشت آزمایشگاهی (برای شیوع ویروس کرونا) است.