۰ نفر

بایدن برای دیدار با رهبر کره شمالی شرط گذاشت

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۷
کد خبر: 529860
بایدن برای دیدار با رهبر کره شمالی شرط گذاشت

رییس جمهور آمریکا در دیدار با همتای خود در کره جنوبی گفت، در صورتی با رهبر کره شمالی پای میز مذاکره می‌نشیند که او با خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره موافقت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بامداد شنبه پس از دیدار با «مون جائه این» همتای او در کره جنوبی، شرط خود را برای دیدار با رهبر کره شمالی اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بایدن در نشست خبری با مون گفت دو کشور «رویکرد مشترکی» در قبال کره شمالی داشته و او مشتاق است که «هم زمان با حرکت به سمت خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، گام هایی عمل گرایانه در راستای کاهش تنش بردارد».

رییس جمهور آمریکابا اشاره به اینکه هر آنچه کره شمالی بخواهد به دست نخواهد آورد گفت، در صورتی قبول می کند با «کیم جونگ اون» رهبر این کشور پای میز مذاکره بنشیند که او پیش تر با خلع سلاح شبه جزیره کره موافقت کند.

بایدن ضمن ابراز نگرانی عمیق درخصوص وضعیت پیرامون کره شمالی گفت، «سانگ کیم» را به عنوان نماینده دولت آمریکا در امور این کشور منصوب می کند که «نشانه تعهد کامل آمریکا برای دیپلماسی و آمادگی برای گفت وگو با مقامات کره شمالی است».

رییس جمهور کره جنوبی نیز در این نشست خبری گفت، انتظار دریافت پاسخ مثبتی از سوی کره شمالی دارد و سئول در کنار واشنگتن وظیفه فوری و مهم خلع سلاح اتمی کامل و برقراری صلح پایدار در شبه جزیره کره را در دستورکار دارند.

مون با اشاره به اینکه دو کشور همکاری درخصوص تضمین امنیت تایوان را افزایش خواهند داد گفت، آمریکایی ها از این پس با استقرار موشک های بالستیک با برد بیش از ۴۹۷ مایل در کره جنوبی مخالفتی نخواهد کرد.

رییس دولت کره جنوبی که از منتقدان «دونالد ترامپ» رییس جمهور سابق آمریکا محسوب می شود، بار دیگر جدایی آمریکا از جامعه جهانی در دوران ریاست جمهوری او را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «جهان از بازگشت آمریکا استقبال می کند».

مون پیش تر نیز در مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز»، با اشاره به بی ثمر ماندن مذاکرات ترامپ و کیم گفت: «او مسئله را به حاشیه کشاند و در پیشبرد آن ناموفق ماند».

رییس جمهور کره جنوبی در این مصاحبه گفت: «امیدوارم نام [جو] بایدن به عنوان رییس جمهوری تاریخی ثبت شود که پیشرفتی واقعی و غیرقابل بازگشت را برای خلع سلاح کامل و ایجاد صلح در شبه جزیره کره موجب شد».

مون بامداد امروز (شنبه) علاوه بر بایدن، با «کامالا هریس» معاون رییس جمهور آمریکا و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد.

بایدن قصد دارد از سفر مون به واشنگتن برای تنظیم بیانیه مشترک شدیداللحنی علیه چین استفاده کند اما با توجه به حجم بالای تبادلات تجاری سئول و پکن، ممکن است چنین تلاشی بی ثمر بماند.

با این حال ماه گذشته، «یوشیهیده سوگا» نخست وزیر ژاپن به عنوان اولین مهمان خارجی دولت بایدن، در بیانیه ای مشترک چین را به نقض حقوق بشر و اقدامات تحریک آمیز در دریای جنوبی و شرقی چین متهم کرد.

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به این بیانیه اعلام کرد: «ژاپن و ایالات متحده به مردم چین و مردم جهان بدهکار هستند. جنگی که ژاپن در دهه ۱۹۳۰ میلادی به راه انداخت فجایعی جدی برای کشورهای آسیایی به خصوص چین، به بار آورد».

پکن بارها تصریح کرده، مسائل مربوط به هنگ کنگ و استان سین کیانگ، جزو مسائل داخلی چین محسوب می شوند و دیگر کشورها حق دخالت در آن را ندارند.

از سوی دیگر، چین تایوان را بخشی از خاک خود می داند و فروش سلاح به تایوانی ها از سوی آمریکا و عبور ناوهای آمریکایی از تنگه تایوان را تحریک آمیز می داند.