۰ نفر

پکن: هنوز تا رسیدن به توافق درباره برجام فاصله داریم

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۴۷
کد خبر: 529343
پکن: هنوز تا رسیدن به توافق درباره برجام فاصله داریم

نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین تأکید کرد که گرچه پیشرفت‌هایی در مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران در وین حاصل شده اما هنوز تا رسیدن به توافق نهایی فاصله باقیمانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «وانگ چون» نماینده چین در سازمان‌ ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در «وین» اتریش روز گذشته (چهارشنبه) از تمامی طرف‌های ذی‌ربط درخواست کرد تا تلاش‌ها برای پیشبرد روند مذاکرات برجامی را افزایش دهند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی چین «شینهوا»، نماینده چین پس از نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین این درخواست را مطرح کرد.

نشست کمیسیون مشترک‌ برجام روز گذشته (چهارشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) و «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در گرند هتل شهر وین برگزار شد و پس از حدود یک ساعت پایان یافت.

«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشت و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران نیز رئیس هیأت ایرانی در این نشست بود.

پس از اتمام جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک برجام، مورا در جمع خبرنگاران گفت کاملاً مطمئن است توافق نهایی برای احیای برجام به دست خواهد آمد.

وانگ چون در خصوص روند مذاکرات برجامی در وین گفت که به طور کلی پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است اما هنوز تا هدف رسیدن به توافق فاصله است.

نماینده چین با تأکید بر لزوم افزایش تلاش‌های طرف‌های ذی ربط (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان و ایران  ‌و آمریکا) برای تبدیل حسن نیت رسیدن به توافق به اقداماتی منسجم و محکم گفت که تمامی طرف‌های برجام باید یک رویکرد منطقی و عملی در پیش بگیرند و پیشنهادات واقع‌بینانه و عملی درباره برداشته شدن تحریم‌ها، اقدامات در زمینه هسته‌ای و توالی بازگشت ایالات متحده و ایران به تعهدات برجامی ارائه دهند تا به شکل‌گیری یک طرح جامع و مؤثر کمک کنند.

نماینده چین در ادامه در خصوص توافق ایران و آژانس نیز ابراز امیدواری کرد و گفت که امیدوار است که ایران و آژانس به موقع مقدمات تمدید «تفاهمات فنی دوجانبه موقت» را که در ماه فوریه در خصوص آن به توافق رسیدند، فراهم آورند.

وی در ادامه تصریح کرد که پکن همواره موضع بی‌طرفانه‌ای در خصوص موضوع هسته‌ای ایران داشته است و همچنان به همکاری با تمامی طرف‌ها برای پیشبرد فعالانه روند مذاکرات ادامه خواهد داد.

وانگ چون همچنین تصریح کرد که پکن در عین حال به صورت قاطعانه از حقوق و منافع قانونی خود در خصوص لغو تحریم‌ها و دیگر جنبه‌ها دفاع خواهد کرد.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان نیز روز گذشته پس از اتمام مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین، در برلین گفت هدف مذاکره‌کنندگان در وین دستیابی به نتایجی در خصوص برجام ظرف ۲ هفته آینده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بعد از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در توییتی اعلام کرد پیشرفت قابل توجهی حاصل شده و توافق در دسترس است.

در نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین، روسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.

طبق این گزارش، در نتیجه رایزنی‌ها در روزهای اخیر، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است.

مقرر شد دور بعدی مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود و هیأت‌ها بعد از نشست امروز به پایتخت‌ها بازگردند.