۰ نفر

رایزنی ظریف و همتای ایتالیایی برای احیای روابط اقتصادی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۰
کد خبر: 528569
رایزنی ظریف و همتای ایتالیایی برای احیای روابط اقتصادی

وزیر امور خارجه با اشاره به سابقه همکاری اقتصادی ایران و ایتالیا گفت: با توجه به مذاکرات وین لازم است امکانات برای احیای روابط اقتصادی بازسازی شده و آمادگی برای بازگشت ایتالیا به عنوان یک شریک قدیمی به صحنه اقتصادی ایران ایجاد شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدجواد ظریف» پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: گفت‌وگوهای خوبی در این دیدار، در مورد روابط دوجانبه داشتیم. ایتالیا شریک اقتصادی ایران است. ایتالیا حضور گسترده‌ای در ایران داشته و شرکت‌های ایتالیایی علاقه‌مندی گسترده‌ای به همکاری با ایران داشتند به طوری که در این زمینه حدود ۳۰ میلیارد دلار قرارداد و پنج میلیارد دلار اعتبار تعیین کرده بودند.

وی ادامه داد: این موضوع مربوط به قبل از خروج آمریکا از برجام بود و اکنون لازم بود این امکانات برای دوران پس از مذاکراتی که اکنون در وین در حال انجام است، بازسازی شود و این آمادگی برای بازگشت ایتالیا به عنوان یک شریک قدیمی ایران به صحنه اقتصادی کشور ایجاد شود.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایتالیا در دوران پس از خروج آمریکا از برجام، کمتر از دیگر کشورهای اروپایی ایران را ترک کرد، اظهار داشت: هنوز بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی در ایران حضور دارند. در این زمینه صحبت و گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و طرف اروپایی نیز بر اجرای تعهدات خود تاکید کرد.

ظریف با اشاره به دیگر موضوعات مورد رایزنی در دیدار با همتای ایتالیایی‌ خود تصریح کرد: در این نشست در مورد وضعیت منطقه از جمله آخرین تحولات افغانستان، فلسطین، عراق، گفت‌وگوهای ایران با همسایگان خود در خلیج فارس و همچنین گفت‌وگوهای وین رایزنی و گفت‌وگو شد و دیدگاه‌های ایران را مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوی طولانی و مفصلی با همتای خود داشتم، گفت: به نظرم برای روشن شدن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی برای یکی از بازیگران مهم اروپا جلسه بسیار خوبی بود.