۰ نفر

امروز مطرح شد؛

هشدار دیوان بین المللی کیفری در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵
کد خبر: 527443
هشدار  دیوان بین المللی کیفری در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی

دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری درخصوص افزایش تنش در فلسطینی اشغالی و ارتکاب جنایات جنگی در آن هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری مستقل در لاهه هلند روز دوشنبه درخصوص وقوع جنایت جنگی در فلسطین اشغالی هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بنسودا در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش تنش در کرانه باختری و دیگر نقاط فلسطین اشغالی، درخصوص احتمال تکرار جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی تحت «اساس‌نامه رُم» هشدار داد.

این دادستان دیوان لاهه نوشت: «دفتر من به پایش تحولات میدانی ادامه داده و هر مسئله‌ای که تحت حوزه قضایی آن باشد در نظر خواهد گرفت».

فاتو بنسودا دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری

با این حال از آنجا که رژیم صهیونیستی عضو اساسنامه رُم در دیوان کیفری بین‌المللی نیست، تاکنون از همکاری با این نهاد سر باز زده است. رژیم صهیونیستی با نامشروع توصیف کردن تحقیقات این دادگاه، مدعی است اگر سربازانش خطایی کنند، سیستم قضایی این رژیم توان رسیدگی به آن را دارد.بنسودا که ماه آینده کرسی خود در دادگاه لاهه را به «کریم خان» دادستان انگلیسی تحویل خواهد داد، در حال رسیدگی به پرونده جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی ظرف سال‌های گذشته است.

به نوشته جروزالم پست، به این ‌دلیل که دیوان کیفری بین‌المللی با محدودیت منابع (بازرس، دادستان و قاضی) مواجه است، ممکن است نتواند بیش از ۱۰ نفر را محکوم کند. اولین دسته، کسانی هستند که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ نقش داشتند. دسته دوم، کسانی هستند که در بحران مرزی غزه دست داشتند و دسته سوم نیز کسانی‌ هستند که در تصمیم‌گیری درباره گسترش شهرک‌سازی‌ها نقش داشتند.

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی افزود، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هر سه دسته جای می‌گیرد و گانتز رئیس وقت ستاد ارتش و «موشه یعلون» وزیر جنگ وقت این رژیم در زمان جنگ غزه نیز بیشترین احتمال دریافت حکم بازداشت را دارند.

هفته گذشته «ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان نامه‌ای برای  بنسودا فرستاد. در این نامه اقدام رژیم صهیونیستی برای آواره کردن اجباری فلسطینی‌های ساکن محله «شیخ جراح» در قدس تشریح شد. المالکی در ادامه از دیوان کیفری خواست موضعی علنی و واضح در قبال این مسأله داشته باشد.

فلسطینی‌ها به موجب توافقنامه‌ای که در سال ۱۹۶۵ میان دولت اردن و «آنروا» (آژانس امداد و کاریابی ویژه آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) بسته شد مالک این زمین‌ها در قدس محسوب شده و منازل آنها توسط دولت اردن ساخته شد.

اما صهیونیست‌ها مدعی هستند زمینی که منازل فلسطینی‌ها در آن بنا شده قبلا متعلق به خانواده‌های یهودی بوده است. رژیم صهیونیستی اکنون با تبانی در دادگاه‌های قدس توانسته این ادعای دروغ خود را به کرسی بنشاند و صدها فلسطینی با آوارگی اجباری روبرو هستند.

درگیری‌های در فلسطین اشغالی چند روزی است که بسیار متشنج شده است تا جایی که برخی از آن به عنوان انتفاضه جدید یاد می‌کنند. ماجرا از آنجا تشدید شد که نظامیان صهیونیست از صبح روز (۱۰ می)، مصادف با ۲۸ ماه مبارک رمضان، با حمله به صحن‌های مختلف مسجدالاقصی، آن را به یک میدان جنگ تبدیل کردند و ضمن محاصره آن، با استفاده از بمب‌های صوتی، گاز‌‌ اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و حتی فلزی، نمازگزاران و تحصن‌کنندگان در این مکان مقدس را هدف قرار دادند.

علاوه بر آن در مناطق مختلف کرانه باختری نیز، نظامیان و شهرک‌نشنیان صهیونیست با فلسطینیانی که در اعتراض به طرح‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها از جمله اقدام برای تصاحب محله الشیخ جراح و اخراج فلسطینی‌ها از آن به خیابان آمده بودند نیز درگیر شدند.

در پاسخ به این جنایات، نیروهای مقاومت فلسطین وارد عمل شدند.اراضی اشغالی از جمله قدس، عسقلان، تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه از عصر روز گذشته و پس از هشدار گروه‌های مقاومت فلسطین تا این لحظه شاهد حملات راکتی گسترده مقاومت است. ارتش صهیونیست نیز شماری از نیروهای ذخیره خود را فراخوانده و در حال بمباران کور مناطق مختلف در نوار غزه است.

بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، وزارت بهداشت غزه ظهر امروز (چهارشنبه) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در حملات رژیم صهیونیستی به منطقه غزه تاکنون ۴۳ تن به شهادت رسیده و ۲۹۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.