۰ نفر

ردپای نتانیاهو در بحران قدس

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۵
کد خبر: 527054
ردپای نتانیاهو در بحران قدس

نتانیاهو از طریق مذاکرات پشت پرده و بحران‌آفرینی در قدس به‌دنبال شکست تلاش‌های لاپید برای تشکیل دولت ائتلافی جدید است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، یاییر لاپید، رییس ائتلاف آبی-سفید در رژیم صهیونیستی از هفته گذشته توسط رییس‌جمهور اسراییل مأمور به تشکیل کابینه جدید این رژیم شده است. لاپید یکی از مهم‌ترین رقبای بنیامین نتانیاهو در انتخابات به شمار می‌رود که نامش پس از شکست نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی مطرح شده است.

بر مبنای قانون اساسی رژیم صهیونیستی، رییس‌جمهور موظف است فرصتی یک ماهه در اختیار هریک از نامزدهای مورد حمایت نمایندگان پارلمان کنست قرار دهد. این در حالی است که نتایج نزدیک 2اردوگاه رقیب در انتخابات پارلمانی اخیر باعث شده هیچ‌کدام از گزینه‌های نخست‌وزیری (نتانیاهو، لاپید، گانتز یا حتی ساعر) فرصت چشمگیر و قاطعی برای عبور از مرحله فعلی و تشکیل دولت نداشته باشند. به‌عبارت دیگر، با وجود برگزاری 4انتخابات پارلمانی ظرف 2سال گذشته، باز هم احتمال شکست گزینه‌های نخست‌وزیری و حرکت به‌سوی انتخابات پنجم جدی است.

درحالی‌که بسیاری از احزاب و جریانات سیاسی اسراییل به نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های لاپید برای تشکیل دولت و عبور از بحران 2ساله رژیم صهیونیستی امید دارند، منابع رسانه‌ای این رژیم از تحرکات گسترده نتانیاهو برای شکست لاپید خبر می‌دهند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، حامیان نتانیاهو در حزب لیکود از روز جمعه رایزنی‌های متعددی را با نمایندگان راست‌گرای کنست و همچنین سران جریانات افراطی یهودی، نظیر حریدی‌ها به‌منظور خودداری از تعامل با لاپید آغاز کرده‌اند. در گزارش هاآرتص آمده است: تلاش‌های نتانیاهو به‌طور ویژه بر نمایندگان حزب یمینا به رهبری نفتالی بنت متمرکز است. او می‌داند که درصورت موافقت این حزب، احتمال دستیابی لاپید به حداقل رأی لازم در کنست برای تشکیل دولت به‌طور جدی افزایش می‌یابد. جالب آنکه همزمان با آغاز رایزنی‌های پشت پرده لیکودی‌ها، تعدادی از نمایندگان حزب یمینا از مخالفت خود با نخست‌وزیری یاییر لاپید، به‌دلیل همکاری وی با احزاب چپ‌گرایی نظیر مرتز خبر داده‌اند.

البته این مواضع فردی بوده و تا‌کنون هیچ موضع رسمی از سوی حزب یمینا و یا شخص نفتالی بنت در این‌باره اعلام نشده است. هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد 57تن از نمایندگان پارلمان (از مجموع120) با طرح اولیه تشکیل دولت ائتلافی به ریاست یاییر لاپید موافق باشند. در این میان باید توجه داشت که تشکیل دولت در رژیم صهیونیستی به دست‌کم 61رأی در پارلمان نیاز دارد. از سوی دیگر، 57رأی لاپید نیز با مشارکت نمایندگان احزاب عربی حاضر در کنست به‌دست آمده است؛ امری که معمولا واکنش منفی احزاب قدرتمند راست‌گرا در اسراییل را به‌دنبال دارد. بر این اساس می‌توان گفت رییس ائتلاف آبی-سفید فعلا شانس بالایی برای تشکیل یک دولت پایدار در اختیار ندارد. روزنامه هاآرتص در این‌باره می‌نویسد: بدون شک راه نخست‌وزیری لاپید از جذب حمایت حزب یمینا می‌گذرد. اگرچه این حزب در نگاه اول با کسب تنها 7کرسی جایگاه ویژه‌ای در پارلمان ندارد، اما به‌دلیل نزدیکی نتایج 2ائتلاف رقیب، می‌تواند به کارتی برای تعیین برنده بازی تبدیل شود. بر همین اساس بخش عمده رایزنی‌های پشت پرده نتانیاهو و رهبران حزب لیکود بر نمایندگان محدود حزب یمینا متمرکز است، چرا که لاپید با کسب رأی تنها 4تن از اعضای این حزب می‌تواند معادله را به سود خود تمام ‌کند.

بحران‌آفرینی در مسجدالاقصی به ضرر راست‌های میانه

به‌نظر می‌رسد تحرکات نتانیاهو برای ممانعت از دستیابی مخالفانش به جایگاه نخست‌وزیری، به اقداماتی نظیر رایزنی‌های پشت پرده محدود نمانده است. بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران اسراییلی بر این باورند که بحران اخیر قدس، بخشی از استراتژی نتانیاهو برای شکست لاپید در تشکیل کابینه است. البته در این زمینه نشانه‌هایی فراتر از تحلیل رسانه‌ها نیز وجود دارد. برای مثال نیروی آشوبگری که طی شب‌های گذشته آرامش قدس و ساکنان این شهر را در مسجدالاقصی و سایر نقاط برهم زده است، زیرنظر فرماندهی سازمان امنیت ملی رژیم صهیونیستی قرار دارد.

هدایت این سازمان بر عهده وزیر کشور اسراییل است که یکی از مهم‌ترین اعضای حزب لیکود در کابینه و شخصیتی بسیار نزدیک به نتانیاهو شناخته می‌شود. روزنامه یدیعوت احرونوت در تحلیل این موقعیت می‌نویسد: بازنده اصلی غبارآلود شدن فضا در قدس، بدون شک راست‌های میانه هستند؛ جریانی که هم‌اکنون مهم‌ترین نیرو در اردوگاه مخالفان نتانیاهو به شمار می‌روند.

تشدید درگیری‌های خیابانی و ادامه حملات به مسجدالاقصی 2نتیجه مهم به‌دنبال دارد: از یک سو ائتلاف احزاب عربی با رقبای نتانیاهو به تصمیمی هزینه‌ساز بدل می‌شود و از سوی دیگر، نمایندگان پارلمان نیز نمی‌توانند به راحتی با مخالفان میانه‌رو نتانیاهو به توافق دست یابند؛ چراکه در هردو حالت نزد بدنه اجتماعی خود به سازشگری در چنین شرایط حساسی متهم خواهند شد. تمام اینها در حالی است که شدت حملات نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی از بامداد روز گذشته افزایش یافته است.

به گزارش شبکه الجزیره، تنها در ساعات اولیه روز گذشته بیش از 300تن از شهروندان فلسطینی در جریان دفاع از حریم مسجد مقابل هجوم نیروهای امنیتی به‌شدت مجروح شده‌اند. به موازات تشدید حملات صهیونیست‌ها، تعداد قابل توجهی از شهروندان فلسطینی ساکن قدس و حتی کرانه غربی برای دفاع از مقدسات اسلامی به‌سوی مسجدالاقصی حرکت کرده‌اند. دبیرکل سازمان ملل، روز گذشته ضمن محکومیت رفتارهای اسراییل، نسبت به وقوع فاجعه در شهر قدس هشدار داد.