۰ نفر

اجلاس وزیران خارجه گروه ۷ در لندن برگزار شد؛

اجماع غرب علیه روسیه و چین

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۶:۴۶
کد خبر: 525473
اجماع غرب علیه روسیه و چین

برای نخستین بار پس از شیوع بیماری ویروس کرونا، وزرای خارجه ۷ کشور ثروتمند جهان، موسوم به گروه ۷ به میزبانی لندن گرد هم آمدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ با توجه به اینکه هنوز بیماری کرونا فروکش نکرده است، مهمانان همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دور هم جمع شدند و دیگر خبری از در آغوش گرفتن‌ها و دست دادن‌ها نبود. مهمانان پس از اینکه با آرنج‌هایشان به هم می‌زدند، به خوش و بش مشغول می‌شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مهم‌ترین مباحث این اجلاس متمرکز بر روسیه، چین، ایران و میانمار خواهد بود. این گفت‌وگوها که از روز دوشنبه آغاز شده است، در سطح وزرا برگزار شد و قرار است ماه آینده، این اجلاس در سطح سران این کشورها برگزار شود و در واقع این اجلاس سه‌روزه، شرایط را برای سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده به لندن آماده می‌کند.

در این اجلاس که دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس به دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده رفت، در مورد روسیه به تبادل نظر پرداختند. در این ارتباط وزیر امور خارجه انگلیس یکشنبه گفت که گروه ۷ به بررسی پیشنهادی در رابطه با یک مکانیسم واکنش سریع برای مقابله با «دروغ‌پراکنی» روسیه می‌پردازد و در اشاره‌ای به چین، درباره لزوم ایستادگی برای بازارهای باز و دموکراسی صحبت کرد. دومینیک راب افزود: «در همه این زمینه‌ها، ما می‌خواهیم کاملا محکم باشیم و شانه به شانه، نه فقط با آمریکایی‌ها که بسیار مهم هستند، بلکه با دیگر متحدان خودمان بایستیم و به همین دلیل گروه ۷ بسیار مهم است.»

برعکس همیشه که اجلاس گروه ۷ تنها میزبان وزرا یا روسای کشورهای عضو این گروه بوده است، این دوره مهمانان ویژه‌ای هم از هندوستان، استرالیا، آفریقای جنوبی و برونئی که رییس گروه آسه‌آن است، داشت.

روسیه که همزمان در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپا سفر هشت مقام این اتحادیه را به کشورش ممنوع کرده، در مرکز توجه کشورهای اروپایی شرکت‌کننده در این اجلاس است. در این راستا روز دوشنبه اتحادیه اروپا سفیر روسیه را فراخواند و قرار است هفته آینده در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره گام بعدی خود علیه مسکو تصمیم‌گیری کند.

به همین علت، موضوع روسیه از مباحث پر رنگ در اجلاس گروه ۷ است. وزیر خارجه بریتانیا صریحا خواستار بازسازی ائتلافی از کشورهای عضو برای مقابله با تهدیدهای کشورهای اقتدارگرا مانند چین و روسیه شده است تا سازوکاری برای مقابله با آنچه ماشین پروپاگاندا و تولید اطلاعات غلط روسیه خوانده است، بیابند. وی گفته کشورش می‌خواهد با مجموعه‌ای از کشورهای همفکر که ارزش‌های مشترکی دارند، کار کند. هدف تشکیل ائتلافی قدرتمند از کشورهای دموکراسی‌محور است تا در برابر چین و روسیه و کشورهای اقتدارگرای دیگر بایستند.

دومینیک راب گفته است در دیپلماسی برای ورود کشورهای اقتدارگرا همیشه باز است؛ اما به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه هشدار داده است که به سیاست‌های خطرناک خود در مرز اوکراین پایان دهد. راب در عین حال روسیه را متهم کرده با مسموم کردن الکسی ناوالنی در کنار نقض حقوق بشر مرتکب استفاده از تسلیحات شیمیایی شده است. در این شرایط آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا که روز یکشنبه عازم لندن شده است، تاکید کرد آمریکا ترجیح می‌دهد رابطه با ثبات‌تری با روسیه داشته باشد؛ اما این بستگی به تصمیم ولادیمیر پوتین دارد.

اجلاس گروه ۷ این دوره، یک تفاوت با دوران گذشته دارد و آن اینکه خبری از دونالد ترامپ نیست. ترامپ که به دنبال سیاست‌های انزواجویانه بود، عملا سطح همکاری‌های امنیتی خود را با کشورهای متحد کاسته بود. برای همین بسیاری اجلاس ماه آینده گروه ۷ را که در سطح روسا برگزار خواهد شد، مهم‌ترین آزمون جو بایدن خوانده‌اند تا به این طریق نشان دهد آمریکا به سطح بین‌المللی بازگشته است. در این ارتباط رویترز در گزارشی نوشت که سران گروه ۷ قصد دارند به روسیه و چین هشدار دهند که غرب هنوز تمام نشده است. در این زمینه دو دیپلمات غربی گفتند، هدف این اجلاس آن است که غربی‌ها بگویند برای مقابله با چالش‌های چین و روسیه آماده هستند؛ بدون اینکه چین را ساقط یا رابطه با روسیه را به‌طور کامل قطع کنند.