۰ نفر

علی‌رغم اختلافات میان مسکو و واشنگتن؛

کاخ سفید خواستار همکاری با روسیه درباره ایران شد

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۲۱
کد خبر: 524523
کاخ سفید خواستار همکاری با روسیه درباره ایران شد

سخنگوی کاخ سفید خواستار همکاری با روسیه در خصوص پرونده برنامه هسته‌ای ایران علی‌رغم اختلافات میان مسکو و واشنگتن شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید بر ضرورت همکاری با روسیه، علی‌رغم اختلافات با این کشور تأکید کرد.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال دیدار «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا با «ولادیمیر پوتین»، رییس‌جمهور روسیه گفت تمرکز واشنگتن فعلاً روی حرکت به سمت داشتن روابط «با ثبات و قابل پیش‌بینی» با روسیه قرار دارد.

جن ساکی در ادامه ضمن تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت واشنگتن از تداوم بازداشت «الکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای روسیه و تقویت تشکیلات نظامی روسیه در مرز اوکراین نگران است.

سخنگوی کاخ سفید سپس در ادامه گفت: «اما می‌بینیم که برخی حوزه‌ها هم هستند که ما می‌توانیم در خصوص آنها با یکدیگر همکاری کنیم مثل تلاش‌های دیپلماتیک مربوط به ایران از طریق گروه ۱+۵

روسیه در کنار چین، انگلیس، فرانسه و آلمان (گروه ۱+۴) یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران است، اما دولت آمریکا سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به این توافق هسته‌ای بازگرداند اما تا کنون از انجام اقدامات لازم برای تحقق این وعده خودداری کرده است.

آمریکا می‌گوید از طریق گفت‌وگوهای جاری در وین در تلاش است طی هفته‌های آتی به برجام برگردد. رفع تحریم‌ها علیه ایران از جمله اصلی‌ترین موضوعات گفت‌وگو میان طرف‌های حاضر در گفت‌وگوهای وین است. 

دو منبع آگاه ایرانی دو روز پیش به شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفته‌اند ایالات متحده باید ابتدا تمامی تحریم‌هایی را که به ایران اجازه منتفع شدن از توافق هسته‌ای نمی‌دهند را رفع کند.

با وجود این روز پنجشنبه خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از «میخائیل اولیانوف» مدعی شد دولت آمریکا با رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به بهانه‌های ادعایی «تروریسم»، برنامه موشکی و مسائل «حقوق بشر» موافق نیست.