۰ نفر

تنور داغ انتخابات عراق

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۱۲
کد خبر: 523913
تنور داغ انتخابات عراق

در حالی که تنها 3 روز به پایان مهلت نام‌نویسی برای نامزدی در انتخابات سراسری عراق وجود دارد، منابع نزدیک به مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق به رسانه‌ها گفته‌اند که او تصمیم قطعی خود برای عدم مشارکت در انتخابات پیش روی پارلمانی در این کشور را گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ کاظمی در حالی از عدم تمایل برای شرکت در انتخابات سخن می‌گوید که در پی ناتوانی دولت عراق از رفع مشکلات معیشتی و ناکارآمدی‌های خدمات عمومی، یک سال بعد از به قدرت رسیدن کاظمی، اعتراضات علیه دولت او به ‌شدت افزایش یافته است. انفجار 3 روز پیش در یک بیمارستان در عراق که به کشته شدن بیش از 100 نفر منجر شد نیز به خشم و نارضایتی شهروندان عراقی دامن‌زده است.

به نوشته رسانه‌ها در طول روزهای جاری ساکنان محلات مختلف عراق در تجمع‌هایی اعتراضی علیه ناکارآمدی دولت شعار می‌دهند. به نوشته میدل‌ایست نیوز، این اعتراضات شبانه پیش‌تر تنها در منطقه الوحده در شرق بغداد در جریان بود اما اکنون به مناطق الطالبیه، الحسینیه، الشعب، الزعفرانیه، جمیله و دیگر مناطق این شهر سرایت کرده است. هر چند هنوز گمانه‌زنی‌هایی در مورد به تعویق افتادن برگزاری انتخابات مطرح می‌شود اما دولت کاظمی قول داده که بدون تاخیر انتخابات را در موعد مقرر برگزار کند.

برگزاری انتخابات در شرایطی که وضعیت شیوع بیماری کرونا در عراق بدتر از هر زمان دیگری شده و با پیش‌بینی تابستانی گرم و کمبود انرژی برق و فقدان خدمات دولتی کافی، سیاستمداران عراقی امیدوارند که با وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی برای برطرف کردن این مشکلات بتوانند جمع کثیری از شهروندان را پای صندوق‌های رای بکشند. هر چند بعد از برگزاری انتخابات 2018 که نهایتا به انتخاب عادل عبدالمهدی به نخست‌وزیری و استعفای او به دلیل اعتراضات گسترده مردمی به دلیل ناکارآمدی حکومت در مبارزه با فساد و تامین نیازهای معیشتی مردم منجر شد به نظر نمی‌رسد که اعتماد عمومی به سیاستمداران و گروه‌های سیاسی در آستانه انتخابات 2021 عراق چندان بالا باشد.

نه کاظمی و نه جریان‌های نزدیک به او  در انتخابات شرکت نمی‌کنند

وبگاه روسیا‌الیوم به نقل از این منبع نوشت که مصطفی الکاظمی از مدت‌ها پیش این تصمیم را گرفته بود و امروز آن را قطعی کرده است. این منبع افزود:«تیم سیاسی الکاظمی و دفتر و نزدیکان او هرگز در انتخابات شرکت نخواهند کرد و نخست‌وزیر از هیچ حزب و لیستی حمایت نمی‌کند و هیچ حزب و جناحی نیز قرار نیست نام الکاظمی را در لیست خود بیاورد.» نخست‌‌وزیر عراق پیش از این هم از عدم تمایل خود به مشارکت در انتخابات سخن گفته ‌بود.

او سه هفته پیش در خلال سفرش به دو کشور عربی جنوب خلیج‌فارس در گفت‌وگویی با روزنامه نشنال امارات متحده عربی گفته ‌بود:«اصلی‌ترین وظیفه دولت کنونی برگزاری یک انتخابات زودهنگام، منصفانه و امن است که بی‌عیب و نقص برگزار شود.» او در این مصاحبه تاکید کرده ‌بود که قطعا انتخابات را در تاریخ مقرر(18مهر ماه-10اکتبر) برگزار خواهد کرد. او در مورد مشارکت خود در انتخابات گفته ‌بود:«دولت شرایطی برابر برای کسانی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، فراهم خواهد کرد و من خودم در این انتخابات با عنوان نامزد مشارکت نمی‌کنم، این‌گونه می‌توانیم به سلامت انتخابات اعتبار بیشتری بدهیم.»

به نوشته میدل‌ایست نیوز به نقل از الفرات، منبعی نزدیک به نخست‌وزیر عراق خبر داده است که احزاب و جریان‌های نزدیک و منتسب به کاظمی هم در انتخابات پیش رو فهرستی ارایه نخواهند داد. به گفته این منبع جریان «المرحله» و «شکوفایی» مرتبط با الکاظمی در انتخابات زودهنگام آتی شرکت نخواهند کرد. منبع مذکور به الفرات گفته است: تصمیم گرفته دو جریان مذکور در انتخابات آتی شرکت نکنند به ویژه که جریان المرحله و شکوفایی توسط افراد نزدیک به الکاظمی و تیم سیاسی مرتبط با او اداره می‌شود. او اظهار کرد: دو جریان به فعالیت سیاسی خود با حمایت از نامزدهای مستقل ادامه خواهند داد و در فکر شرکت در انتخابات بعد از انتخابات زودهنگام آتی هستند. منبع یاد شده گفت: این تصمیم به دلیل شروط سیاسی پیشین و تعهدات الکاظمی در برابر فراکسیون‌ها اتخاذ شد که او را به نخست‌وزیری رساند.

ساماندهی ائتلاف‌های جدید برای انتخابات

روز سه‌شنبه کمیسیون عالی انتخابات عراق با صدور بیانیه‌ای از همه داوطلبان، احزاب، جبهه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی در عراق که تمایل به شرکت در انتخابات دارند، دعوت کرد که تا شنبه هفته آینده برای ثبت‌نام اقدام کنند، چراکه به نوشته این نهاد مهلت تعیین شده قابل تمدید نیست و تاریخ برگزاری انتخابات آینده عراق در روز 18 مهر سال جاری قطعی و غیرقابل تغییر است. گروه‌های مختلف سیاسی در عراق، در آستانه انتخابات در حال تاسیس گروه‌های جدید برای تدوین فهرست‌های انتخاباتی خود هستند. تازه‌ترین این گروه‌ها جبهه ملی و مدنی به ریاست «ایاد علاوی» است که روز سه‌شنبه اعلام موجودیت کرد. این جبهه شامل شخصیت‌های سیاسی، شیوخ عشایر، نخبگان، تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز و فعالان سیاسی است. کمیته مقدماتی پس از سلسله نشست‌های خود روزگذشته ایاد علاوی را به ریاست خود برگزید. 

در جلسه روزگذشته همچنین نظامنامه داخلی و میثاق این جریان سیاسی به تصویب رسید که هدف از آن اصلاح فرآیند سیاسی و تصحیح انحرافات و کج‌روی‌ها عنوان شده است.

براساس آمار اعلام شده توسط کمیسیون عالی انتخابات عراق تاکنون 847 نامزد برای شرکت در انتخابات زودهنگام سراسری عراق که قرار است مهر ماه امسال برگزار شود، ثبت‌نام کرده‌اند. براساس این بیانیه 22 ائتلاف سیاسی و 13 جبهه حزبی برای ارایه فهرست‌های مشترک در این انتخابات ابراز تمایل کرده‌اند. در این بیانیه فهرستی از نام ائتلاف‌ها و جبهه‌هایی که برای انتخابات پیش رو ثبت‌‌نام کرده‌اند، نیامده است. نامزدهای انتخابات سال جاری عراق تا شنبه 11 اردیبهشت باید برای ثبت‌نام در انتخابات پیش رو اقدام کنند. انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق قرار است روز 18 مهر ماه سال جاری برگزار شود که 25 میلیون رای‌دهنده واجد شرایط، نمایندگان خود را برای حضور در پارلمان انتخاب می‌کنند.

براساس سیستم انتخاباتی عراق، نخست‌وزیر این کشور از میان نمایندگان پارلمان و به پیشنهاد بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس انتخاب می‌شود. براساس مصوبه پارلمان عراق برای انحلال این نهاد و برگزاری انتخابات زودهنگام ابتدا قرار بود که انتخابات نیمه خرداد ماه سال جاری برگزار شود اما با درخواست کمیسیون عالی انتخابات برای فرصت بیشتر، مجلس عراق تصمیم گرفت زمان انحلال خود و برگزاری انتخابات جدید را به مهر ماه موکول کند.