۰ نفر

آمریکان نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

شوک بایدن به اردوغان

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۵۱
کد خبر: 523002
شوک بایدن به اردوغان

رییس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای به‌صورت رسمی از کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول به‌عنوان «نسل‌کشی» یاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا روز شنبه طی بیانیه‌ای که می‌تواند موجب بروز موج جدیدی از تنش‌های میان واشنگتن و آنکارا شود، کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در بحبوحه جنگ جهانی اول را نسل‌کشی اعلام کرد.

بایدن در این بیانیه اظهار داشت: ما هر سال در چنین روزی یاد همه کسانی را که در جریان نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط امپراتوری عثمانی جان باختند گرامی می‌داریم و بار دیگر خود را به جلوگیری از بروز چنین اقدامات بی‌رحمانه‌ای موظف می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «مردم آمریکا به همه ارمنی‌هایی که در جریان این نسل‌کشی که 106 سال قبل در چنین روزی آغاز شد جان باختند، ادای احترام می‌کنند.»

این اقدام بایدن می‌تواند موجب تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و آنکارا شود، روابطی که پیش از این نیز به‌خاطر اختلافات گسترده بر سر سایر موضوعات، متشنج بوده است.

گرچه این یک اقدام نمادین به‌شمار می‌رود ولی به‌معنای دور شدن کاخ سفید از لحن محتاطانه‌ای است که در قبال کشتار ارامنه طی دهه‌های متمادی اتخاذ کرده است.

جو بایدن سال گذشته در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که از تلاش‌های صورت‌گرفته برای به‌رسمیت شناختن این کشتار به‌عنوان نسل‌کشی حمایت خواهد کرد.

ترکیه پذیرفته است که تعداد زیادی از ارامنه در جریان جنگ جهانی اول توسط نیروهای عثمانی کشته شده‌اند ولی مساله نسل‌کشی و کشتار سیستماتیک ارامنه را رد کرده است.

دهه‌هاست که به‌رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در کنگره آمریکا متوقف شده و رؤسای جمهور آمریکا نیز حاضر به استفاده از این کلمه برای توصیف کشتار ارامنه نشده‌اند.