۰ نفر

بایدن استفاده از اسلحه در آمریکا را محدود می‌کند

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۲۴
کد خبر: 519155
بایدن استفاده از اسلحه در آمریکا را محدود می‌کند

بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا نخستین قدم‌ها را برای مقابله با خشونت مربوط به حمل اسلحه برداشت و گفت که از اقدامات محدودکننده اسلحه گرم در این کشور رونمایی خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، با متوقف شدن قانون مربوط به محدود کردن حمل اسلحه در کنگره که با مخالفت جمهوری خواهان رخ داد، رییس‌جمهوری ایالات متحده دستور به توقف استفاده از اسلحه‌های موسوم به ارواح را صادر کرد و گفت که اپیدمی تیراندازی «یک شرمساری بین‌المللی» است. در جایی که تیراندازی‌های مکرر و شرارت‌آمیز جولان می‌دهند و دولت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند از آن جلوگیری کنند، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا شش اقدام را برای مقابله با اپیدمی مرتبط با خشونت اسلحه گرم در این کشور اعلام خواهد کرد.

به گفته یکی از مسئولان کاخ سفید که نامش را فاش نکرد، در این میان قانون جدیدی با هدف جلوگیری از گسترش «سلاح‌های ارواح» وجود دارد که دست ساز هستند و شماره سریال ندارند.

رییس‌جمهوری همچنین خواهان حمایت بیشتر از آژانس‌های درگیر در مبارزه با خشونت است و اولین گزارش جامع در مورد قاچاق اسلحه در ایالات متحده از سال ۲۰۰۰ را خواستار شد.وی گفت که بایدن قصد دارد دیوید چیپمن را که یکی از مدافعان محدودیت اسلحه است، به سمت رییس سازمان کنترل اسلحه، مواد منفجره، دخانیات و الکل بگمارد.

جو بایدن، طرفدار قدیمی کنترل سلاح، در طول مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد که در این جبهه عمل کند. در هفته‌های اخیر موج تیراندازی در آمریکا فشار را برای این کار افزایش داده است. برای این منظور بایدن برای این دستور از اختیارات ریاست جمهوری استفاده کرده است و نیازی به تایید کنگره ندارد. فرمان تازه رییس‌جمهوری آمریکا شامل وضع قوانین تازه برای دسته‌ای خاص از تسلیحات و سختگیرانه‌تر کردن بررسی سوءسابقه می‌شود.

با وجود بی‌نیازی به تایید کنگره، بایدن راه دشواری در پیش دارد. حق مالکیت اسلحه در قانون اساسی آمریکا تضمین شده است و بسیاری از مردم این کشور قوانین محدود کننده مالکیت اسلحه را نقض حقوق اساسی خود می‌دانند. این در حالی است که روز چهارشنبه، یک حمله مسلحانه دیگر در آمریکا خبرساز شد. این تیراندازی در کارولینای جنوبی به کشته شدن ۵ نفر از جمله دو کودک منجر شد. مظنون فیلیپ آدامز، یکی از بازیکنان سابق لیگ بسکتبال آمریکا معرفی شده است. در ماه مارس نیز دو تیراندازی، یکی در کلرادو و دیگری در آتلانتا در مجموع ۱۸ قربانی به جا گذاشت. در این راستا رییس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه گفت روزانه ۱۰۶ نفر در آمریکا به ضرب گلوله کشته می‌شوند. جو بایدن افزود: این یک همه گیری است و باید متوقف شود. فرمان ریاست جمهوری بایدن، به کنگره ۳۰ روز فرصت می‌دهد تا قانونی را برای کاهش تعداد اسلحه‌های دست ساز و غیرقانونی در آمریکا وضع کنند.

این نوع تسلیحات به صورت دستی سرهم ‌می‌شوند و به همین دلیل شماره سریال ندارند و قابل ردیابی نیستند. برای خریدن آنها نیز نیازی به تاییدیه سوءسابقه نیست. رییس‌جمهوری آمریکا گفت هر کسی از جنایتکار تا تروریست می‌تواند با خرید این بسته‌های تسلیحاتی در چند دقیقه یک اسلحه برای خود دست و پا کند. براساس آمار اداره فدرال تسلیحات در آمریکا ۴۰ درصد تسلیحاتی که در لس‌آنجلس توقیف می‌شوند از این نوع تسلیحات دست‌ساز هستند. وزارت دادگستری درعین حال باید پیش‌نویسی برای قانون پرچم قرمز تهیه کند که بر اساس آن ایالت‌ها اجازه پیدا می‌کنند قوانین خود را در این زمینه وضع کنند. این قوانین به مقام‌های انتظامی و پلیس اجازه می‌دهد کسانی را که خطری برای اجتماع محسوب می‌شوند خلع سلاح کند. البته عمده نگرانی دموکرات‌ها، اسلحه‌های نیمه خودکار است که در این کشور استفاده می‌شود و باراک اوباما نیز خواستار محدود کردن این نوع اسلحه‌ها بود اما فعلا بایدن روی اسلحه‌های موسوم به ارواح متمرکز شده است.