۰ نفر

یک پایگاه آمریکایی نوشت؛

وضعیت کنونی برجام به خاطر آمریکا است

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۲۰:۴۹
کد خبر: 518117
وضعیت کنونی برجام به خاطر آمریکا است

یک پایگاه آمریکایی نوشته آمریکا مقصر وضعیت ایجادشده در خصوص برجام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک پایگاه آمریکایی نوشته واشنگتن مقصر وضعیت ایجادشده پیرامون «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است.

وبگاه شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی نوشته دیپلماسی «جو بایدن»، رییس جمهور فعلی آمریکا باید به اصلاح اشتباهات «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین این کشور بپردازد.

این رسانه نوشته تیم امنیت ملی جو بایدن بعد از خروج آمریکا از برجام مجبور به مواجهه با «ایران جسورشده» بوده که در سال‌های گذشته به توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود روی آورده است.

در این تحلیل آمده است: «تنها به استناد همین اصل که برنامه هسته‌ای ایران اکنون بزرگتر شده یا کوچکتر می‌توان گفت که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.»

پایگاه ام‌اس‌ان‌بی‌سی تصریح کرده که برجام بعد از آنکه آمریکا دنیا را مجاب کرده برنامه هسته‌ای ایران مشکل‌ساز است شکل گرفته، اما این توافق که تدوین آن نزدیک به یک دهه شکل گرفته در سال ۲۰۱۸ با تصمیم ترامپ متلاشی شده است.

این پایگاه نوشته است: «دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌توانند این را انکار کنند که وضعیت فعلی تقصیر آمریکا است. آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی تا سال ۲۰۱۸ مکرراً تأیید کرده بود که ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است. برای خروج از این توافق، هیچ توجیهی غیر از اینکه "ما بیشتر می‌خواهیم" وجود نداشت و این بر خلاف مذاکرات مبتنی بر حسن نیت است.»

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.