۰ نفر

بررسی سند همکاری ایران و چین؛

سند همکاری ایران و چین نقشه راه آینده است

۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۲۱
کد خبر: 517790
سند همکاری ایران و چین نقشه راه آینده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی سند همکاری ایران و چین در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد و گفت که طبق توضیحات ارائه شده این سند نقشه راهی است که سمت و سوی آینده همکاری های ایران و چین را در ۲۵ سال آینده روشن می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه سند همکاری جامع ایران و چین با حضور رسول مهاجر، معاون دیپلماسی اقتصادی و رضا زبیب مدیرکل شرق آسیای وزارت امور خارجه مورد بررسی قرار گرفت و گزارشی از روند تدوین این سند و گفت وگوهای شش سال گذشته بین دو کشور درباره مشارکت راهبردی ایران و چین ارائه شد.

وی توضیح داد: آقای مهاجر با تاکید بر اینکه از لحاظ حقوقی این سند برای کشورمان تعهدآور نیست به این موضوع اشاره کرد که این سند، یک نقشه راه است که سمت و سوی آینده همکاری های ایران و چین را در ۲۵ سال آینده روشن می کند.

عمویی افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی به تبیبن نقطه نظراتشان درباره این سند پرداختند و ضمن حمایت از رویکرد توسعه مناسبات کشورمان با کشورهای مختلف از جمله چین، تاکید کردند که قراردادهایی که در آینده ذیل این سند، بسته خواهد شد به منظور بررسی تعهداتی است که برای کشورمان است لذا باید طبق اصل ۷۷ قانون اساسی برای تصمیم گیری به مجلس ارائه شود.

وی در پایان گفت که  کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مامور شد که برای بررسی دقیق تر ابعاد این سند، در آینده نزدیک جلساتی را با حضور کارشناسان و نهادهای  ذی ربط برگزار کند.