۰ نفر

درخواست فرانسه از ایران؛

لودریان: رویکرد سازنده در مذاکرات آتی وین اتخاذ شود

۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۴۳
کد خبر: 517470
لودریان: رویکرد سازنده در مذاکرات آتی وین اتخاذ شود

وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای به موضوعاتی مطرح شده در گفت و گوی صبح امروزش با وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای از گفت و گوی تلفنی اش با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان خبر داده و نوشت: امروز صبح با همکارم آقای جواد ظریف صحبت کردم. از از سرگیری مذاکرات آتی درباره توافق هسته ای در وین استقبال کردم. بر نقش سازنده ایفا شده از جانب تروئیکای اروپا[آلمان،  فرانسه و انگلیس] در دست یافتن به از سرگیری مذاکراتی از این دست و تداوم تلاش های قاطعانه به رهبری فرانسه، آلمان و انگلیس برای حفظ برجام از سال ۲۰۱۷ تاکید کردم.

در ادامه این بیانیه آمده است: از ایران خواستم در مذاکراتی که انجام خواهد شد، عملکردی سازنده داشته باشد. آنها باید در چند هفته آتی امکان مشخص کردن اقدامات ضروری برای بازگشت کامل به پایبندی به توافق هسته ای را ایجاد کنند. این هدف اعلام شده تمام طرف های برجام[توافق هسته ای]، همچنین آمریکا است. فرانسه به گونه ای عمل گرایانه و مصرانه عمل خواهد کرد.

لودریان در این بیانیه افزود: در فضایی که همه آمادگیشان را برای برگزاری با حسن نیت این مذاکرات با هدف دستیابی سریع به توافق  نشان می دهند، از ایران خواستم از تخطی فراتر تعهدات فعلی اش در توافق خودداری کند که می تواند پویایی از سرگیری مذاکرات را تضعیف کند.

اتحادیه اروپا روز گذشته پس از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک در بیانیه ای مطرح کرد: طبق بیانیه مشترک وزرا در 21 دسامبر، شرکت کنندگان در نشست، چشم انداز بازگشت کامل آمریکا به برجام را مورد ملاحظه قراره داده و بر آمادگیشان برای پرداختن موثر به این موضوع در طی اقدامی مشترک تاکید کردند. شرکت کنندگان همچنین بر تعهدشان نسبت به حفظ برجام تاکید کرده و درباره چگونگی اطمینان یافتن از بازگشت به اجرای کامل و موثر آن گفت و گو کردند.

بیانیه اتحادیه اروپا می افزاید: حاضران در نشست توتفق کردند که این جلسه ی کمیسیون مشترک هفته بعد در وین به منظور مشخص کردن اقدامات لغو تحریم ها و اجرای (توافق) هسته ای به طور شفاف، ادامه یابد که شامل برگزار کردن نشست های گروه های تخصصی مرتبط می شود. همچنین در این زمینه، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک(جوزپ بورل) تماس های جداگانه در وین را با تمامی اعضای برجام و آمریکا افزایش خواهد داد.