۰ نفر

نماینده اتحادیه اروپا از فرصت کلیدی برای فعال شدن برجام گفت

۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۲۱
کد خبر: 517191
نماینده اتحادیه اروپا از فرصت کلیدی برای فعال شدن برجام گفت

انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست هجدهمین کمیسیون مشترک برجام را برعهده داشت نشست امروز (جمعه) را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به ادامه این جلسه در هفته آینده از فرصت کلیدی برای فعال شدن این توافق خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مورا در توئیتی نوشت: نشست امروز مثبت بود و ما (دوباره) هفته آینده در وین تشکیل جلسه خواهیم داد. وی از «فرصت کلیدی» برای بازگشت برجام به مسیر اصلی گفت و افزود که در این زمینه کارهای زیادی پیش رو قرار دارد.

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امروز جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۲ آوریل ۲۰۲۱ بصورت مجازی برگزار شد. این نشست به ریاست معاون انریکه مورا، از طرف جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونین/مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار شد.

در این نشست اعضای برجام با اشاره با ابعاد فاجعه‌بار خروج آمریکا از برجام بر انتفاع ایران از برجام،  بر از دست ندادن زمان در این مقطع تاکید کردند. آن‌ها همچنین ضمن تاکید بر تعهدشان جهت حفظ برجام، تصمیم گرفتند جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده جهت تداوم رایزنی ها در وین از سر بگیرند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و گام های هسته‌ای را ازطریق گروه های کارشناسی مربوطه مشخص کنند.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه که ریاست هیات کشورمان در این نشست را عهده دار بود ضمن تشریح مواضع اصولی کشورمان در این نشست، لغو تحریم های آمریکا را اولین گام جهت احیای برجام دانست و اظهار داشت ایران به محض لغو تحریم ها و راستی آزمایی آنها، گام های جبرانی هسته ای را متوقف خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد که برای بازگشت ایالات متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر امریکا در این خصوص کاملا روشن است. ایالات متحده همانگونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد؛ اما دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها تاکید کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.