۰ نفر

با حضور هیات‌های ایران و گروه1+4

نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام آغاز شد

۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۲۱
کد خبر: 517162
نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام آغاز شد

نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات های ایران و گروه1+4 و به ریاست نماینده اتحادیه اروپا آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه های ایران و گروه ۱+۴ به صورت مجازی آغاز شد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد و ریاست جلسه هم با «انریکه مورا» مدیر سیاسی سازمان اقدام خارجی اروپا است.

پیش از این خبرگزاری ژاپنی کیودو‌ از برگزاری این نشست خبر داده و اعلام کرده بود که مقام‌های ارشد ایران و اروپا دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر دیدار کرده تا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) گفت‌وگو کنند.

یک منبع نیز به کیودو گفت که ایران ایده‌های جدید سازنده‌ای در نشست فرانکفورت با امید نجات فوری توافق هسته‌ای پیش از بسته شدن «پنجره کوچک فرصت» پیشنهاد داده است. 

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز دیروز (پنجشنبه) ۱۲ فروردین در بیانیه‌ای با اشاره به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که در این نشست درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت‌وگو خواهد شد.

براساس اعلام اتحادیه اروپا، این نشست به ریاست «انریکه مورا» مدیر سیاسی سازمان اقدام خارجی اروپا برگزار و نمایندگان چین،‌ فرانسه،‌ آلمان، روسیه، انگلیس و ایران نیز حضور خواهند داشت.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، مشارکت کنندگان در نشست مزبور، درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان حاصل کردن از اجرای موثر توافق توسط تمامی طرف‌ها گفت‌وگو خواهند کرد.

 واکنش آمریکا

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم شامگاه پنجشنبه به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام واکنش نشان داد و گفت: «نشست مجازی فردا بین ایران، چین،‌ فرانسه، آلمان،‌ روسیه و انگلیس برای بررسی توافق هسته‌ای ایران «گامی مثبت» بوده، به خصوص اگر این نشست توپ را به سوی پایبندی دوجانبه به پیش ببرد».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین شامگاه پنجشنبه در پیامی توئیتری به استقبال آمریکا از نشست کمیسیون مشترک برجام واکنش نشان داد و نوشت: «وزارت خارجه آمریکا از نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و دیگر اعضای توافق هسته‌ای استقبال کرد. این موضوع تایید تغییر چشمگیر در موضع آمریکاست که در حال حاضر نیازمند تبدیل آن به اقدامات عملی است».

وزارت خارجه فرانسه هم پنجشنبه اعلام کرد: «در تلاش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راه حل دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته‌ای بازگردد و همچنین بازگشت آمریکا به توافق در سریعترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال انجام مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم. این گفت‌وگوها در حالی بیشتر ضروری می‌شود که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت نکرده است. به لطف تلاش‌هایمان، ما و شرکایمان امیدواریم تا قالب‌های جایگزین موثری ایجاد کنیم».

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره کمیسیون مشترک برجام گفته بود که زمان برگزاری آن هنوز نهایی نشده است و به محض اینکه نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنم.

این نشست در حالی برگزار می شود که در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، نظارت های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پنجم اسفند ماه ۱۳۹۹ متوقف شد که همین موضوع واکنش های سه کشور اروپایی عضو برجام را به همراه داشت و در پی آن تلاشی را برای صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت دادند که در میانه راه متوقف شد. 

در اواخر اسفند ماه سال گذشته نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامه ای ارسال کرد. در همین خصوص نیز سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نامه ظریف به «جوزپ بورل» تبیین نگرش ایران است و حاوی هیچ طرحی نیست، گفت: در این نامه اعلام شده که چنانچه آمریکا قصد دارد اقدامات متخلفانه خود در نقض برجام و تحمیل تحریم‌ها را اصلاح کند، اولین گام ضروری بازگشت به پایبندی کامل به عنوان طرف متخلف است.

 نشست مجازی پیشین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) ۲۶ آذر ۱۳۹۹ به صورت مجازی به ریاست «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در این نشست اظهار داشت: طرف‌های اروپایی همواره فقط از ایران می‌خواهند در برابر همه رفتارهای غیرقانونی و خصمانه، چه تحریم‌های آمریکا باشد و چه خرابکاری در نطنز و ترور دانشمندان هسته‌ای خود خویشتندار باشد. ایران نمی‌تواند تمام هزینه‌های اجرای برجام و رفتارهای غیرقانونی دیگران را متقبل شود و سایرین هم باید برای حفظ برجام هزینه بدهند.

برجام

عراقچی در رابطه با گمانه زنی‌ها پیرامون بازگشت آمریکا به برجام نیز اظهار داشت: ما به جای حرف و گمانه زنی، به اعمال توجه می‌کنیم. ایران همواره مواضع خود را به صورت شفاف بیان کرده و حاضر است پس از بازگشت آمریکا به انجام تعهدات خود در برجام و اعاده وضعیت به شرایط ژانویه ۲۰۱۷، اجرای تعهدات برجامی خود که  وفق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام آنها را متوقف کرده است از سر گیرد. 

در بیانیه ای که در پایان نشست از سوی هلگا اشمید هماهنگ کننده کمیسیون مشترک صادر شد، عنوان شد که «مشارکت کنندگان در خصوص برگزاری یک نشست غیررسمی وزاری امور خارجه دولت‌های عضو برجام در تاریخ اول دی ۱۳۹۹ (دوشنبه/ ۲۱ دسامبر) به صورت ویدئو کنفرانس، توافق کردند.»

بر همین اساس نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ پیش از ظهر اول دی ماه ۱۳۹۹ برگزار شد. وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست خود در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر تعهدشان برای حفظ برجام، اعلام کردند قطعنامه ٢٢٣١ هم‌چنان کاملا لازم‌الاجراست.

 نشست‌های قبلی کمیسیون مشترک برجام حتی دو نشست قبل این نشست در شرایط شیوع ویروس کرونا در وین و به صورت حضوری برگزار شده بود. آخرین نشست حضوری سه‌شنبه ۱۱ شهریور ماه سال جاری در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار و سید عباس عراقچی در پایان آن نشست به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت و تلاش آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه را از جمله مهمترین موضوعاتی برشمرد که در نشست مزبور درباره آن گفت‌وگو شده است.

قبل از آن هم نشست کمیسیون هفتم اسفند ماه ۱۳۹۸ در شهر وین برگزار شد. اعضای حاضر در آن نشست نگرانی جدی پیرامون گام‌های ایران در خصوص تعهدات هسته‌ای ذیل برجام را ابراز کرده و همچنین تصدیق کردند که وضع مجدد تحریم‌های آمریکا، مانع بهره‌مندی کامل ایران از منافع ناشی از رفع تحریم‌ها شده است. قبل از آن نیز کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) ۱۵ آذرماه ۱۳۹۸ در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در وین برگزار و در آن نشست اعضای حاضر بار دیگر بر تلاش برای حفظ برجام تأکید کردند.