۰ نفر

در بدو ورود به دوشنبه؛

ظریف: هدف ایران کمک به برقراری صلح پایدار در افغانستان است

۸ فروردین ۱۴۰۰، ۲۲:۴۷
کد خبر: 516358
ظریف: هدف ایران کمک به برقراری صلح پایدار در افغانستان است

وزیر امور خارجه در بدو ورود به تاجیکستان گفت: هدف ایران کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری‌ها در افغانستان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۸ فروردین با استقبال رسمی معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان و سایر مقامات این کشور وارد فرودگاه بین المللی دوشنبه پایتخت این کشور شد.

سفر دو روزه وزیر امور خارجه به منظور شرکت در کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول (نهم و دهم فروردین) و نیز گفت و گو با مقامات کشور تاجیکستان درخصوص روابط فیمابین دو کشور ایران و تاجیکستان انجام شده است.

ظریف در بدو ورود به تاجیکستان گفت که هدف جمهوری اسلامی ایران کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری ها در افغانستان است. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: بسیار خوشحالم فرصتی پیدا شد تا برای اجلاس قلب آسیا و یک سفر دوجانبه به کشور دوست، همسایه، همزبان و همکیش تاجیکستان سفر کنم و با مقامات تاجیکستان و سایر کشورهایی که نسبت به افغانستان که آن هم یک کشور هم کیش، هم زبان و همسایه است، اشتراک مساعی بکنیم تا بتوانیم به برادران خواهران خود در افغانستان برای برقراری صلح پایدار و پایان درگیری ها در افغانستان کمک کنیم. 

وی با اشاره به برنامه دیدار و مذاکرات خود با مقامات عالی تاجیکستان، اظهار داشت: روابط ایران و تاجیکستان روابط دیرینه و برادرانه ای است، امیدوارم این سفر بتواند برای تقویت و گسترش همکاری ها در همه زمینه ها سهم خوبی ایفا کند. 

گفتنی است ظریف علاوه بر شرکت و سخنرانی در این کنفرانس و مذاکرات با مقامات تاجیکستان، با وزرای امور خارجه تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هند و آذربایجان نیز دیدار خواهد کرد.

۱۵ کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می روند.

کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.