۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تعمیق روابط سیاسی ایران و چین با امضای پیمان ۲۵ساله

۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبر: 516094
تعمیق روابط سیاسی ایران و چین با امضای پیمان ۲۵ساله

ایران و چین امروز شنبه در دیداری میان وزرای امور خارجه دو کشور و در تلاش برای نزدیک‌تر شدن روابط دو کشور که اکنون در نقطه مقابل ایالات متحده قرار گرفته‌اند، «پیمان همکاری استراتژیک ۲۵ ساله» به امضا رساندند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ این توافق که تقریبا تحت الشعاع تحریم‌های جدید علیه دو کشور و رویکرد ایالات متحده نسبت به آنها قرار گرفته است، ساعتی پیش از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی وزیر امور خارجه چین به امضا رسید.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از امضای قرارداد به دوربین‌های تلویزیون دولتی ایران گفت: این پیمان شامل مولفه‌های «سیاسی، استراتژیک و اقتصادی» است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین افزود: ما معتقدیم که این سند همکاری می‌تواند در تعمیق روابط سیاسی ایران و چین بسیار اثرگذار عمل کند.

خطیب زاده همچنین یادآور شد که این پیمان برای نخستین بار در سفر شی جین پینگ رییس جمهوری چین به ایران در ژانویه سال ۲۰۱۶ ارائه شده بود که امروز به امضا می‌رسد.

چین پیش از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده با خروج از توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های یکجانبه شدیدتری علیه این کشور اعمال کند، از جمله شرکای تجاری پیشروی ایران به حساب می‌آمد.

شی جین پینگ رییس جمهوری چین و حسن روحانی همتای ایرانی وی در سال ۲۰۱۶ توافق کردند که نقشه راهی برای سرمایه‌گذاری‌های متقابل درزمینه‌های حمل و نقل، بنادر، انرژی، صنعت و خدمات ایجاد کنند.

آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز با بیان اینکه توافق نامه همکاری میان طرفین «صحیح و معقول»‌ است، عنوان کرد: دولت و ملت ایران باید همیشه در تلاش باشند که روابط خود را با کشورهای مستقل و قابل اعتماد مانند چین گسترش دهند.

مراسم امضای سند همکای میان دو طرف امروز به میزبانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد.

هیچ چیز برای مخفی کردن نداریم

در جولای سال گذشته، پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری پیشین ایران در خبری اعلام کرد که جمهوری اسلامی در تلاش برای انجام مذاکرات و توافق جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی بدون اطلاع رسانی به مردم ایران است، اختلافات در درون کشور علیه توافق پیشنهادی ایجاد شد.

وزیر امور خارجه ایران اما در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان اطمینان داد «هیچ مساله مخفی» ‌در توافق پیشنهادی وجود ندارد و پس از آنکه مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفت قول داد تا پس از امضای نهایی توافق، جزییات آن اعلام عمومی شود. اگرچه هنوزدولت ایران به این قول خود عمل نکرده و تنها جزییات بسیار ناچیزی از توافق در اختیار عموم قرار گرفته است.

این معامله بخشی از طرح هزار میلیارد دلاری کمربند و جاده چین است که طرحی برای تامین بودجه پروژه‌های زیربنایی چین در خارج از این کشور و در مسیر جاده ابریشم در نظر گرفته شده است.

سفر وانگ یی به تهران تنها چند روز پس از آن برگزار شد که وی برای انجام گفت‌وگوهایی دو طرفه، در شهر گویی‌لین چین میزبان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بود.

گفتنی است هر سه کشور ایران، چین و روسیه در روابط خود با اروپا و ایالات متحده با مسائلی روبرو هستند به خصوص پس از آنکه جو بایدن رییس‌جمهوری کنونی ایالات متحده قول داد که روابط خود را به این سه طرف از مسیر دیپلماسی به پیش ببرد.

چین و روسیه به عنوان دو طرف از توافق هسته‌ای آشفته ۲۰۱۵ با ایران، همچنان اظهار امیدواری می‌کنند که بایدن برای احیای برجام بار دیگر تلاش کند.

هر دو طرف به شدت نسبت به تحریم‌های یک جانبه علیه ایران که توسط ترامپ اعمال شده انتقاد دارند و همزمان تاکید کرده‌اند که از هیچ تلاشی برای احیای این توافق فروگذار نخواهند کرد.

بایدن تاکید کرده است که ایالات متحده به دنبال «تقابل» با چین نیست اما رقابت شدیدی میان دو ابرقدرت اقتصادی و نظامی دنیا ایحاد شده است. رییس‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرده است که من چندین بار شخصا به آنها اعلام کرده‌ام که ما به دنبال رویارویی با چین نیستیم هر چند می‌دانیم که رقابتی تند و تیز میان طرفین ادامه خواهد یافت.