۰ نفر

در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه آمریکا؛

بورل: آمریکا آماده بازگشت متقابل به برجام است

۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷
کد خبر: 515701
بورل: آمریکا آماده بازگشت متقابل به برجام است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل گفت به عنوان هماهنگ کننده برجام تائید می‌کند که واشنگتن آماده بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جوسپ بورل توافق هسته‌ای ایران را شاهکار دیپلماسی توصیف کرد و افزود: در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن از اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر تعهدات اتمی ایران حمایت کامل به عمل آمد. 

وی ادامه داد که از اعلام مجدد وزیر امور خارجه آمریکا برای تعامل در چارچوب بازگشت واشنگتن به برجام استقبال می‌کند و «در این رابطه با هم کار خواهیم کرد.»

بلینکن نیز در سخنان کوتاهی به گفت‌وگو با بورل درباره اهداف مشترک دو طرف در خصوص برجام و آنچه او جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواند اشاره کرد.

وی عنوان کرد که مباحث مورد علاقه دو طرف در حوزه مسائل سیاست خارجی و امنیتی به حدی وسیع است که به راحتی دو ساعت طول می‌کشد.

در پایان این نشست دو طرف با صدور بیانیه‌ای که عمدتا مروری بر همین مطالب است برجام را دستاورد کلیدی دیپلماسی چندجانبه گرایی خواندند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شده آمده است: وزیر امور خارجه آمریکا مجددا اعلام کرد که آمریکا برای تعامل در زمینه دیپلماسی معنادار به منظور بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام از سوی آمریکا و ایران آمادگی دارد. نماینده عالی اتحادیه اروپا (بورل) نیز از دورنمای بازگشت امریکا به برجام استقبال کرد.

بیانیه یادشده می‌افزاید که دو طرف همچنین از تلاش‌های دیپلماتیک و «تماس‌های نماینده عالی (بورل) به عنوان هماهنگ کننده برجام با طرف‌های مرتبط برای اطمینان از اجرای کامل این توافق و رفع تحریم‌ها حمایت کردند.»

این بیانیه تصریح می‌کند که آمریکا برای تعامل در زمینه مذاکرات نتیجه-محور اعلام آمادگی کرده است.

آنتونی بلینکن که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به بروکسل سفر کرده است، امروز در نشستی خبری در مقر ناتو بار دیگر تکرار کرد که راه دیپلماسی باز است و کاخ سفید آماده مذاکره با اعضای برجام و ایران است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به پیشنهاد اتحادیه اروپا در خصوص برگزاری جلسه اعضای برجام با آمریکا مدعی شد: ما به آن جواب مثبت دادیم اما ایران تا به امروز انتخاب کرده است که تعامل نکند. وزیر خارجه آمریکا با بیان این مطلب اینگونه نتیجه گیری کرد که توپ در زمین ایران است و« باید ببینیم که آیا آنها می‌خواهند راه دیپلماسی را در پیش گرفته و به پایبندی به توافق بازگردند یا خیر».

بلینکن تکرار کرد که آمریکا به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران است تا به سایر موضوعات از جمله برنامه موشکی و آنچه او رفتارهای بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه خواند بپردازد.

کاخ سفید بدون در نظر گرفتن اینکه دولت دونالد ترامپ با اعمال سیاست فشار حداکثری، ترور فرمانده سپاه قدس، ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بشمار می رود، اصلاح سیاست‌های خصمانه گذشته را به بازگشت جمهوری اسلامی تعهدات برجامی مشروط کرده است.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.