۰ نفر

امروز مطرح شد؛

ادعای بلینکن درباره دیپلماسی آمریکا در برجام

۴ فروردین ۱۴۰۰، ۲۰:۴۲
کد خبر: 515658
ادعای بلینکن درباره دیپلماسی آمریکا در برجام

وزیر امور خارجه آمریکا بدون در نظر گرفتن خروج واشنگتن از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تائید این توافق، بار دیگر تکرار کرد که راه دیپلماسی باز است و کاخ سفید آماده مذاکره با اعضای برجام و ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن که برای شرکت در اجلاس اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل به سر می‌برد روز چهارشنبه در نشستی خبری ادعا کرد که آمریکا در زمینه برجام «کاملا روشن ساخته که راه دیپلماسی باز است.»

وی با اشاره به پیشنهاد اتحادیه اروپا در خصوص برگزاری جلسه اعضای برجام با آمریکا مدعی شد: ما به آن جواب مثبت دادیم اما ایران تا به امروز انتخاب کرده است که تعامل نکند. وزیر خارجه آمریکا با بیان این مطلب اینگونه نتیجه گیری کرد که توپ در زمین ایران است و« باید ببینیم که آیا آنها می‌خواهند راه دیپلماسی را در پیش گرفته و به پایبندی به توافق بازگردند یا خیر»

بلینکن تکرار کرد که آمریکا به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران است تا به سایر موضوعات از جمله برنامه موشکی و آنچه او رفتارهای بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه خواند بپردازد.

او همچنین به مذاکراتش با وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و المان) اشاره و ادعا کرد که طرف‌ها در زمینه آینده برجام اشتراک نظر دارند. وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این ادعا که واشنگتن آماده تعامل با ایران است، تهران را مقصر عدم پیشرفت در برجام معرفی کرد و گفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم که در هفته‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها تاکید کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

چندی پیش اتحادیه اروپا پیشنهاد برگزاری نشست غیر رسمی بین اعضای برجام و آمریکا را مطرح کرد. اما سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد این پیشنهاد تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.

سعید خطیب زاده گفت: اجرای تعهدات همه طرف ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام!

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که مذاکرات با آمریکا زمانی منعقد خواهد شد که طرف های مقابل به اجرای تعهدات کامل خود برگردند؛ آنگاه «در این باره صحبت می‌شود که چگونه می توان تضمین کرد که اقدامات قبلی آمریکا دوباره تکرار نشود.»

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران دو هفته پیش در گفت‌وگو با نخست وزیر انگلستان تاکید کرد: دولت آمریکا در حالی مدعی علاقمندی به بازگشت و اجرای برجام است که تاکنون هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این درحالی است که  آنها با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد.

وی با بیان اینکه "ایران نمی‌تواند و نباید تنها طرف پرداخت‌کننده هزینه برای حفظ برجام باشد"، اظهارداشت: تمامی اقداماتی که ایران تاکنون انجام داده است در چارچوب برجام و برای اعاده توازن به آن و با هدف حفظ توافق بوده است.