۰ نفر

ظریف در گفت‌وگو با مرکز سیاست‌ اروپا؛

آمریکا نمی‌تواند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابد/ اتحادیه اروپا نقش مهمی در احیای توافق هسته‌ای دارد

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
کد خبر: 513798
آمریکا نمی‌تواند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابد/ اتحادیه اروپا نقش مهمی در احیای توافق هسته‌ای دارد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با تکرار مواضع پیشین تأکید کرد که ایران، فوراً پس از بازگشت کامل آمریکا به برجام، به اجرای کامل این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد و بنابراین نیازی به مذاکرات بیشتر در این خصوص نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «مرکز سیاست‌ اروپا» با تأکید بر لزوم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهداتش ذیل برجام گفت: «ما آمادگی داریم تا پس از بازگشت ایالات متحده به اجرای برجام، فوراً به اجرای کامل برجام بازگردیم. به همین سادگی. ما نیازی به مذاکرات بیشتر نداریم.»

وی سپس ادامه داد: «به محض آنکه ایالات متحده آمریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ما می‌توانیم گفت‌وگوهای بیشتری با گروه 1+5 داشته باشیم تا آن زمان، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد.»

برجام با تمام نقص‌هایش بهترین توافقی بود که می‌توانستیم داشته باشیم

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به این نکته که برجام نقطه‌ ضعف‌هایی هم دارد گفت: «رسیدن به توافق همیشه شامل "بده و بستان‌هایی" می‌شود. از چشم‌انداز ما نقص‌هایی در برجام وجود دارد و از نقطه نظر شرکای غربی (طرف‌های برجام) نیز نقص‌هایی در این توافق وجود دارد اما با این وجود، این، بهترین توافقی بود که ما می‌توانستیم داشته باشیم.»

وزیر خارجه ایران سپس توضیح داد: «دولت فعلی ایالات متحده یا دولت بعدی این کشور نمی‌توانند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابند؛ خواه با این دولت (کنونی ایران) و خواه با هر دولت آتی ایران.»

اتحادیه اروپا نقش مهمی در بازگشت آمریکا و ایران به برجام دارد

ظریف با اشاره به خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام علیرغم مخالفت دیگر طرف‌های این توافق هسته‌ای و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ذیل برجام بر مسئولیت اروپا در حفظ این توافق تأکید کرد و گفت: «اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا کند. امیدوارم که سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و اتحادیه اروپا همچنین درک کنند که در اینجا مقصر ایالات متحده و نه ایران است.»

آمریکا عادت دارند تحمیل کند و ایران هم مقاومت می‌کند

وی سپس با انتقاد از انفعال کشورهای اروپایی در قبال تعهدات برجامی گفت: «اروپایی‌ها عادت به سازش دارند. ایران و ایالات متحده این گونه نیستند. آمریکایی‌ها عادت دارند تحمیل کنند و ما عادت داریم مقاومت کنیم بنابراین زمان آن رسیده است که تصمیم بگیریم که هر دو طرف (آمریکا، ایران) سازش کنند و به برجام بازگردند یا اینکه مسیرهای خود را ادامه دهیم؟»

این خبر در حال تکمیل است...