۰ نفر

وزیر منابع آبی عراق خبر داد؛

موافقت پارلمان ترکیه با رهاسازی حق‌آبه عراق

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۲۵
کد خبر: 513619
موافقت پارلمان ترکیه با رهاسازی حق‌آبه عراق

وزیر منابع آبی عراق از موافقت پارلمان ترکیه با رهاسازی عادلانه حق آبه بغداد خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مهدی رشید» وزیر منابع آبی عراق، امروز (یک‌شنبه - ۱۴ مارس)، اعلام کرد که پارلمان ترکیه با یادداشت تفاهمی که ترکیه را به رهاسازی عادلانه حق آبه عراق ملزم می کند، موافقت کرد.

به نوشته پایگاه خبری «روسیا الیوم»، وی طی یک کنفرانس خبری تصریح کرد: فرستاده ویژه ترکیه تاکید کرد با تصویب یادداشت تفاهم الزام دولت ترکیه به رهاسازی عادلانه و منصفانه حق آبه عراق در پارلمان ترکیه، بزودی توافق و یادداشت‌های تفاهم اجرایی خواهد شد.

رشید افزود: این موضوع با پروتکل اجرایی ارائه شده از سوی دولت عراق دنبال شد و ما در این مدت بیش از پنج تا شش نشست با ترکیه برگزار کردیم که این تعداد نشست طی دو سال گذشته بی‌سابقه بود.

دو کشور عراق و ترکیه در دسامبر ۲۰۱۴ یک یادداشت تفاهم آبی شامل ۱۲ بند امضا کردند که مهمترین آنها تاکید بر اهمیت همکاری در زمینه مدیریت منابع آبی برای دو رود دجله و فرات و مشخص کردن حق آبه هر دو کشور در این دو رود و تاکید بر اهمیت ارزیابی منابع آبی بود.

امروز، همزمان با نخستین روز کنفرانس بین المللی مدیریت منابع آبی در عراق، «فاتح یلدیز»، سفیر ترکیه در بغداد خبر داد که یادداشت تفاهم امضاشده میان دو کشور درباره موضوع منابع آبی به زودی اجرایی می شود.

وی افزود که «اور اوغلو» نماینده ویژه رئیس جمهور ترکیه برای حل اختلافات آبی با عراق در کنفرانس بین المللی بغداد برای مدیریت منابع آبی شرکت کرده است. دو کشور یادداشت تفاهمی در این خصوص امضا کرده‌اند که به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود. اور اوغلو نیز نقشه راهی برای حل مشکلات آبی عراق داده که شامل برنامه‌ها و پروژه‌هایی در مناطق مشخصی از خاک عراق برحسب نیاز آبی آنهاست.

وی در خصوص اختلاف نظر بغداد و آنکارا بر سر منابع آبی گفت که دولت عراق موضوع را از منظر تقسیم منابع آبی می‌بیند اما از نظر ترکیه مشکل عراق در مدیریت نادرست منابع آبی است نه در سهم آبه اش از آب های مشترک.