۰ نفر

واکنش روسیه به نامه قانون‌گذاران آمریکایی برای «توافق جامع» با ایران

۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۰۳
کد خبر: 512756
واکنش روسیه به نامه قانون‌گذاران آمریکایی برای «توافق جامع» با ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، به درخواست ۱۴۰ قانون‌گذار آمریکایی برای رسیدن به «توافق جامع» با ایران واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، میخائیل اولیانوف روز چهارشنبه در توئیتر نوشت: ۱۴۰ قانون‌گذار از دولت خواستند به دنبال توافق "جامع" با ایران باشد تا به برنامه هسته‌ای و موشکی و همچنین سیاست تهران در منطقه رسیدگی کند - همه‌چیز در یک بسته. این خیلی با زندگی واقعی فاصله دارد.

ای‌بی‌سی نیوز روز گذشته گزارش داد که صد و چهل قانون‌گذار آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه از دولت بایدن خواستند که به دنبال اجماعی دوحزبی باشد و حصول توافقی جامع با ایران را در دستور کار قرار دهد ''که نه تنها به مسئله هسته‌ای بلکه به دیگر مشکلات امنیت ملی رسیدگی کند.''

این نامه که برای آنتونی بلینکن ارسال شده است به امضای ۷۰ عضو از حزب جمهوری‌خواه و ۷۰ عضو از حزب دموکرات آمریکا رسیده است.

این قانون‌گذاران در این نامه خواستار حصول توافق یا مجموعه توافقاتی با ایران شده‌اند که محدودیت‌هایی را علیه برنامه هسته‌ای اعمال کند، برنامه موشک‌های بالیستیک ایران را محدود سازد و به آنچه که  ''رفتارهای بدخواهانه ایران در سراسر خاورمیانه'' خوانده شده، رسیدگی کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: برجام توافقی جامع است که توسط تروئیکای اروپایی و سه کشور دیگر (از جمله آمریکا) به همراه ایران منعقد شده است. حرف "ج" نشانگر "جامع" [بودن برجام] است. این توافق تنها توسط ایران اجرا شده است. آمریکا و اتحادیه اروپا به جای ژست گرفتن باید به تعهداتی که داده‌اند اما هرگز آن‌ها را محقق نکرده‌اند، عمل کنند.