۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چین و آمریکا تبدیل تقابل اقتصادی به نظامی

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۳۰
کد خبر: 512477
چین و آمریکا تبدیل تقابل اقتصادی به نظامی

تقابل میان آمریکا و چین دو قدرت برتر اقتصادی جهان، پیشینه‌ای چند دهه‌ای دارد.دو کشور که تا چند سال پیش تنها مناقشه‌های اقتصادی داشتند، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ وارد فاز جدیدی از تقابل شده‌اند.مسائل اقتصادی، سیاسی و حقوق بشری از جمله مواردی است که عمدتاً سران آمریکا در طرح مسائل خود با چین به آن اشاره می‌کنند.حضور جو بایدن در کاخ سفید هم از آتش افروخته شده میان طرفین نکاست و رییس جمهوری دموکرات آمریکا هم مسیر ترامپ را در پیش گرفت.اخیرا یکی از فرماندهان ارشد نظامی چین خواستار افزایش هزینه نظامی برای نیروهای مسلح این کشور و مقابله با تهدید جنگی آمریکا شده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی ؛ تقابل میان آمریکا و چین دو قدرت برتر اقتصادی جهان از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ شکل رسمی و تهاجمی‌تری به خود گرفت. جنگ تجاری طرفین آغازی برای تقابل و رویارویی رسمی با وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات دو طرف بود که آتش نخست آن را آمریکا برافروخت. ادعای ترامپ بر بهره‌برداری غیرقانونی چین از دانش و مهارت‌های آمریکا در زمینه فناوری طی سال‌های گذشته بود. تحریم شرکت‌های چینی در آمریکا و بالعکس از جمله واکنش‌هایی بود که دو طرف در قبال سیاست طرف مقابل در پیش گرفتند.

با این وجود، در دو سال اخیر دایره اختلافات دو کشور مسائل امنیتی، سیاسی و حقوق بشری را نیز در برگرفته است. آمریکا فعالیت‌های دریایی پکن در دریای چین جنوبی، بهانه‌های حقوق بشری در مورد تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ و به خصوص شین جیانگ را دستاویز قرار داده بود.

انتخابات و مناظره‌های انتخاباتی آمریکا نقطه عطف جدیدی در اختلافات میان دو کشور بود. کاندیداهای انتخاباتی از هر دو حزب برنامه‌هایی برای تقابل با چین و ادامه فشار بر سران این کشور به خصوص در مسائل اقتصادی و حقوق بشری داشتند. حضور بایدن در کاخ سفید عملا تفاوتی در سیاست‌های واشنگتن نسبت به پکن ایجاد نکرد. بایدن نیز همچون سلف خود استراتژی مهار فعال و واکنش سرسختانه نسبت به طرف چینی را در پیش گرفته است.

برخی از تحلیل‌گران تقابل نظامی میان دو کشور را در صورت تداوم این سیاست پیش بینی کرده بودند. تا جایی که شو چیلیانگ فرمانده ارشد ارتش چین بر افزایش هزینه نظامی برای نیروهای مسلح این کشور و مقابله با تهدید جنگی آمریکا تاکید کرد. چیلیانگ که دومین قدرت نظامی پس از شی جین پینگ به حساب می‌آید به افزایش ظرفیت ارتش برای مواجهه با تله توسیدید و مشکلات مرزی اشاره کرده بود. تله توسیدید به شرایطی گفته می‌شود که هنگام خیزش یک قدرت جدید برای نشستن بر جای یک قدرت بزرگ دیگر، جنگ اجتناب ناپذیر می‌شود

به نظر می‌رسد سران چین خود را برای تبدیل تقابل اقتصادی به تقابل نظامی پس از تجربه تلخ جنگ تجاری آماده می‌کنند.