۰ نفر

بازگشت شورش و ناآرامی به لبنان

۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۱۱
کد خبر: 511965
بازگشت شورش و ناآرامی به لبنان

روز یکشنبه ۱۷ اسفندماه در ششمین روز از اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی و افزایش نرخ دلار در لبنان، معترضان در شماری از شهرهای این کشور جاده‌ها و معابر را مسدود کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه ۱۶ اسفندماه حسان دیاب، کفیل نخست‌وزیری هشدار داد که لبنان در خطر است و اگر دولت جدید به زودی در لبنان تشکیل نشود او چاره‌ای جز کنار رفتن نخواهد داشت. رویترز می‌گوید، دور تازه اعتراضات از سه‌شنبه گذشته و به‌دنبال کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی لبنان در برابر ارزهای خارجی از جمله دلار آغاز شد. شماری از معترضان شنبه در برابر پارلمان لبنان در مرکز بیروت تجمع کردند و شماری دیگر با آتش زدن لاستیک و سطل زباله خیابان‌ها و مسیر عبور و مرور را مسدود کردند.

بحران اقتصادی لبنان که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است، تاثیر مستقیمی بر افزایش بیکاری در کشور داشته است. رویترز می‌گوید تشکیل دولت جدید در لبنان شاید بتواند به حل مشکلات کنونی در لبنان کمک کند. لبنان طی دو سال اخیر همزمان با تشدید بحران اقتصادی، شاهد بی‌ثباتی سیاسی نیز بوده است. انفجار عظیم در نیمه تابستان در بندر بیروت که تصور می‌شود دلیل آن وقوع آتش‌سوزی در نزدیکی انباری حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم واقع در این بندر بوده، و دست‌کم ۱۹۰ نفر کشته، چند ده نفر مفقود و شش هزار نفر مجروح برجای گذاشت، دولت جدید لبنان را وارد بحران تازه‌ای کرد. خسارات ناشی از این حادثه در ارزیابی‌های اولیه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برآورد شد و این در حالی است که لبنان از مدت‌ها قبل، با چالش بحران اقتصادی درگیر بود.

پیامدهای سیاسی و اقتصادی این انفجار در مردادماه سال جاری باعث شد حسان دیاب مجبور به استعفا شود. او کابینه خود را در دی‌ماه ۱۳۹۸ تشکیل داده بود اما در پی انفجار عظیم در بندر بیروت از مقام خود کناره گرفت. سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان یک سال پس از کناره‌گیری در مهرماه سال جاری پس از رأی مثبت پارلمان، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، ما‌مور تشکیل کابینه شد. رویترز می‌گوید، اما سعد حریری به دلیل اختلافات سیاسی با میشل عون هنوز نتوانسته کابینه خود را معرفی کند. حسان دیاب شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که در وضعیت کنونی اگر کناره‌گیری او به تشکیل دولت جدید کمک کند، آماده است که این کار انجام دهد. رویترز می‌گوید پول ملی لبنان روز سه‌شنبه شاهد مرحله تازه از سقوط خود در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی بود و هر دلار به قیمت ۱۰ هزار پوند در روز سه‌شنبه معامله شد. همچنین گزارش‌ها حاکی است که معترضان جاده اصلی در منطقه شویفات در استان جبل لبنان را مسدود کردند، اما یک شهروند لبنانی که اصرار به ادامه رانندگی در این جاده داشت معترضان را زیر گرفت و منجر به مجروح شدن هفت تن از آنها شد. نیروهای امنیتی راننده این خودرو را بازداشت کردند.

معترضان لبنانی در بیروت نیز جاده‌های منطقه «بشاره الخوری»، «قصقص»، «سلیم سلام» و «الکولا» را مسدود کردند. شماری از معترضان نیز برای ساعاتی پس از تجمع در مقابل بانک مرکزی در منطقه «الحمرا» بیرون در مقابل پارلمان لبنان تحصن کرده و سیاست ما‌لی مدیرعامل این بانک را محکوم کردند. معترضان در بیروت سپس به میدان «ریاض الصلح» رفته و شعار «ملت خواستار سرنگونی نظام است» را سر دادند. معترضان لبنانی در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت نیز با آتش زدن تایر جاده منتهی به پل «المشرفیه» را مسدود کردند. شهروندان معترض لبنانی همچنین در شهرهای «الهرمل» در شرق، «الصور» و «صیدا» در جنوب علیه اوضاع نامناسب معیشتی و افزایش بهای دلار تظاهرات کردند و برخی جاده‌ها و خیابان‌ها را مسدود کردند. الجزیره نیز در گزارش خود نوشت، معترضان در برابر سیستم بانکی خواستار دسترسی به پول‌های خود شدند. در تریپولی، فقیرترین شهر لبنان، هم معترضان بسیاری از راه‌ها را بستند و خواستار استعفای تمام مقام‌های سیاسی شدند.

معترضان در سراسر لبنان با استفاده از کامیون،تانکرهای آب، کامیون‌های حمل زباله و سنگ راه‌ها را مسدود کردند. به نوشته الجزیره، بحران اقتصادی لبنان باعث شده تقریبا ۶ میلیون از جمعیت این کشور به زیر خط فقر بروند، کارها یکی پس از دیگری تعطیل شود و درآمدها و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد. الجزیره همچنین با اشاره به سخنرانی تلویزیونی حسان دیاب نوشت که او در پیام خود تهدید کرد که وظایف خود را به حال تعلیق در خواهد آورد. او هشدار داد که کشور به سوی هرج و مرج خواهد رفت اگر سیاستمداران نتوانند اختلافات را کنار گذاشته و دولت جدیدی تشکیل دهند.