۰ نفر

وزرای خارجه و دفاع آمریکا به ژاپن می‌روند

۱۴ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۴۰
کد خبر: 511090
وزرای خارجه و دفاع آمریکا به ژاپن می‌روند

دو منبع آگاه دولت آمریکا از سفر وزرای خارجه و دفاع این کشور به ژاپن در روز ۱۵ مارس یعنی ۱۱ روز دیگر خبر دادند.

به گزارش رویترز، دو منبع آگاه دولت آمریکا که نامشان فاش نشده، روز پنجشنبه گفتند: آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لیود آستین وزیر دفاع آمریکا در حال آماده کردن مقدمات سفر به ژاپن در روز 15 مارس هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ بر اساس این گزارش منابع آگاه افزودند، هدف اصلی از این سفر گفت و گو درباره سیاست خارجی و مسائل امنیتی است.

این نخستین مذاکرات به سبک مذکور از آوریل 2019 میلادی به شمار می رود و نخستین سفر اعضای کابینه جو بایدن به ژاپن محسوب می شود.

آمریکا و ژاپن در حالی به دنبال تقویت روابط دوجانبه هستند که واشنگتن رسما اعلام کرده است که قصد مقابله با اقدامات چین در منطقه را دارد.

بلینکن چهارشنبه در اظهاراتی ضمن اشاره به اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن، گفت: چین بزرگترین آزمون ژئوپلیتیک برای آمریکا به شمار می رود. رابطه با چین یکی از مهمترین موضوعاتی است که واشنگتن در عرصه سیاست خارجی روی آن تمرکز می کند.

وی در سخنانی در وزارت خارجه آمریکا افزود: سیاست خارجی دولت بایدن منافع زیادی را برای خانوارها و نیروی کار آمریکایی به همراه خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا گفت: چین تنها کشوری است که قدرت آن را دارد تا توانایی آمریکا را برای تشکیل سیستم جهانی "قوانین، ارزش ها و روابط" به طور جدی به چالش بکشد. رابطه ما با چین هر زمان لازم باشد، رقابتی خواهد بود و هر زمان ممکن باشد این روابط به سوی همکاری و تعامل پیش خواهد رفت و هر زمان که باید این روابط خصمانه خواهد بود.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از این در نخستین سخنرانی مهم سیاست خارجی اش، چین را جدی ترین رقیب برای ایالات متحده خوانده است.

بایدن در این باره گفت: ما با آزار و اذیت های اقتصادی چین مقابله خواهیم کرد، با اقدامات تجاوزکارانه اش مقابله می کنیم تا چین را به خاطر مسائل مربوط به حقوق بشر، مالکیت معنوی و رهبری جهان پاسخگو کنیم.