۰ نفر

لاوروف؛

غرب از پاندمی کرونا برای تنبیه دولت‌ها سوءاستفاده می‌کند

۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۳۰
کد خبر: 508837
غرب از پاندمی کرونا برای تنبیه دولت‌ها سوءاستفاده می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت، کشورهای غربی با وجود پاندمی کووید-۱۹ بر اعمال تحریم‌هایشان اصرار دارند و از پریشانی حاصل از کروناویروس برای مجازات دولت‌های "ناخوشایند و ناخواسته" استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: متاسفانه، با وجود این پاندمی و نیاز مبرم به تلاشهای منسجم، برخی از همتایان غربی همچنان هیچ قصدی ندارند که در رویکرد خودخواهانه خودشان تجدیدنظری انجام دهد و از رویکردهای زورمآبانه و متدهای غیرقانونی برای اخاذی و فشار دست بکشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ به گفته رییس دستگاه دیپلماسی روسیه، غرب درخواست‌های دبیرکل سازمان ملل و کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای تعلیق تحریم‌های یک‌جانبه که تامین غذا، دارو و تجهیزات ضروری برای مقابله با کروناویروس را مختل کرده و همچنین رفع مسدودی تراکنش‌های مالی مرتبط را نادیده گرفته است.  

سرگئی لاوروف تاکید کرد: کشورهای غربی همچنان روی نادیده گرفتن تاثیر مخرب محدودیت‌های غیر قانونی روی حقوق بشر اصرار دارند. ما نه تنها اینها را سیاسی‌ کردن مسائل انسانی می‌دانیم، بلکه آنها را تمایلی برای استفاده از این پاندمی برای مجازات دولت‌های به اصطلاح ناخوشایند در نظر می‌گیریم.  

جنگ هسته‌ای آمریکا - روسیه

لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت، در تماس تلفنی اخیر خود با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد داده تا ایالات متحده و روسیه بیانیه‌ای درباره غیر قابل قبول بودن جنگ هسته‌ای ارائه دهند.

مسکو بارها از واشنگتن خواسته تا توافق ۱۹۸۵ ریگان – گورباچف را که تصریح میکند "در یک جنگ هسته‌ای نمیتوان پیروز شد و هرگز نباید درگیر آن شد" بار دیگر تجدید کنند. با این حال، دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ از انجام چنین کاری امتناع کرد.

لاوروف در سخنرانی مجازی خطاب به کنفرانس خلع سلاح در ژنو گفت: ما به طور مداوم از نیاز روسیه، ایالات متحده و دیگر شرکت‌کنندگان در "پنج هسته‌ای" برای تأیید مجدد این فرمول اساسی صحبت می‌کنیم که در جنگ هسته‌ای نمی‌توان برنده‌ای یافت و هرگز نباید وارد آن شد. من در تماس تلفنی چهارم فوریه با وزیر خارجه آمریکا دوباره این پیشنهاد را تکرار کردم.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که اطمینان از مهار در حوزه موشکی با توجه به خاتمه "پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد (آی‌ان‌اف)، در اولویت قرار دارد.

سرگئی لاوروف ادامه داد: پیشنهاد ما همچنان پا بر جاست. ما در مناطقی که آمریکا از این نوع موشک های زمینی مستقر نکرده است، موشک مستقر نمی‌کنیم. ما از کشورهای عضو ناتو هم می‌خواهیم تا اقدام متقابل مشابهی انجام دهند. پیشنهادهای دقیق ما هم برای تدابیر راستی آزمایی متقابل روشن است.

وزیر خارجه روسیه همچنین از دولت جو بایدن خواست تا تلاشها در رابطه با توافق هسته‌ای ایران و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را افزایش دهد. او گفت، امسال کنفرانس بررسی ان‌پی‌تی (پیمان عدم اشاعه) باید در کانون توجه باشد.

لاوروف خاطرنشان کرد که همه شرکت‌کنندگان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا مطمئن شوند که این کنفرانس به تقویت معاهده مذکور کمک می‌کند. به گفته این وزیر روسیه، امضاکنندگان همچنین باید تلاش‌های خود را برای تحکیم سه مولفه این پیمان انجام دهند؛ عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، خلع سلاح و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای.

وزیر خارجه روسیه گفت: در چارچوب بررسی ان‌پی‌تی، داشتن رویکرد سازنده برای ایجاد منطقه‌ای در خاورمیانه که عاری از سلاح هسته‌ای و انواع دیگر سلاح‌های کشتار جمعی و تجهیزات استفاده از آنها باشد، ضروری است. همچنین اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران. ما از همه، به ویژه از دولت جدید ایالات متحده می‌خواهیم تلاش‌های خود را در این زمینه‌ها که برای جامعه جهانی بسیار مهم است، تشدید کند.