۰ نفر

با نقشه‌راه ۵ مرحله‌ای جانسون؛

زندگی در بریتانیا عادی می‌شود

۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۴۵
کد خبر: 508736
زندگی در بریتانیا عادی می‌شود

نخست‌وزیر بریتانیا پس از به اتمام رسیدن واکسیناسیون ۹ گروه آسیب‌پذیر از نقشه‌راه ۵ مرحله‌ای خود برای بازگشت کشورش به شرایط عادی رونمایی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این مراحل از ۸ مارس و با بازگشایی مدارس آغاز می‌شود و در ۲۱ ژوئیه با لغو کلیه محدودیت‌های عصر کرونا به اتمام می‌رسد. بوریس جانسون می‌گوید: بریتانیا در سفری یک‌طرفه به سوی آزادی قرار گرفته است.

بریتانیا که در ابتدا از شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیده بود اما در رقابت نفس‌گیر با این ویروس در راستای واکسیناسیون مردم موفق بیرون آمد. بر همین اساس، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه ۴ اسفندماه در پارلمان این کشور، مراحل تدریجی بازگشایی مکان‌های عمومی در انگلستان را اعلام کرد. «مارک لاندر» و «استفن کاستل» در گزارش ۲۲ فوریه برای نیویورک تایمز نوشتند، جانسون در پارلمان کشورش گفت: «در هر مرحله، تصمیمات ما بر اساس داده‌ها خواهد بود.»

پس از شیوع نوع جدیدی از ویروس در بریتانیا که باعث شد بیمارستان‌ها در این کشور پر شود و سومین مرحله قرنطینه به اجرا درآید، انتظار می‌رود «نقشه راه» جانسون این کشور خسته از کرونا را بار دیگر در مسیر عادی‌سازی قرار دهد. به گفته جانسون و بر اساس این نقشه راه، از روز هشتم مارس (هجدهم اسفند) همه دانش‌آموزان و دانشجویان به کلاس‌های درس بر‌می‌گردند. دانش‌آموزان دبیرستانی باید سر کلاس و در محوطه‌های عمومی ماسک بزنند. از همان روز، افراد می‌توانند برای تفریح با یکدیگر دیدار کنند. ساکنان خانه‌های سالمندان اجازه دیدار با یک شخص را خواهند داشت.

اما بقیه مقررات ماندن در خانه تغییر نخواهد کرد. به گفته جانسون، در مرحله بعدی بازگشایی، از روز ۲۹ مارس (نهم فروردین)، گردهمایی افراد در فضای باز میان شش نفر یا ساکنان دو خانه مجاز خواهد بود، از جمله دیدار در حیاط خانه‌ها. اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، هر یک مستقلا روند بازگشایی خود را تعیین خواهند کرد. به نوشته «لاندر- کاستل»، با توجه به اینکه پذیرش‌های بیمارستانی و موارد ابتلا روند نزولیِ چشمگیری دارد و بخشی از جمعیت این کشور اولین «دز» واکسن را دریافت کرده‌اند، جانسون اعلام کرد بنا دارد محدودیت‌ها را کاهش دهد. اما تاکید کرد که این کاهش با احتیاط همراه خواهد بود و افزود می‌خواهد این آخرین قرنطینه در بریتانیا باشد. 

بر همین اساس، از همان روز، مکان‌‌های ورزشی فضای باز از جمله زمین‌های تنیس و بسکتبال و استخرهای روباز، بازگشایی می‌شوند و ورزش‌های رسمی هم از سر گرفته می‌شوند. از این تاریخ، مقررات ماندن در خانه به پایان می‌رسد، اما مردم تشویق می‌شوند که در صورت امکان در محله خودشان بمانند. جانسون افزود از آن تاریخ، باز هم هر جا که ممکن باشد، مردم دورکاری خواهند کرد، اما سفر به خارج از بریتانیا هنوز مجاز نخواهد بود. در مرحله بعدی، از ۱۲ آوریل (۲۲ فروردین)، مکان‌‌های تفریحی فضای باز از قبیل باغ‌وحش‌ها و پارک‌های بازی بازگشایی می‌شوند. در مرحله سوم، از روز هفدهم می ‌(۲۷ اردیبهشت) ‌بیشتر مقررات فاصله اجتماعی لغو می‌شود و گردهمایی نامحدود افراد در فضای بسته هم آزاد خواهد شد. جانسون گفت امیدوار است از روز بیست و یکم ماه ژوئن (۳۱ خرداد)، همه محدودیت‌های قانونی وضع شده برای تماس اجتماعی لغو شده باشد. گزارشگران نیویورک تایمز همچنین به نقل از جانسون افزودند: «... ما در سفری یک‌طرفه به سوی آزادی قرار داریم و این سفر فقط با سرعت برنامه واکسیناسیون امکان‌پذیر می‌شود.»

جانسون امیدوار است این رویکرد مرحله‌بندی شده فاقد اشتباهات سال گذشته باشد یعنی همان زمانی که او دیرهنگام مبادرت به وضع ممنوعیت‌ها کرد و زودهنگام هم آن ممنوعیت‌ها را برداشت. این موجب شد بریتانیا بیشترین آمار مرگ‌های ناشی از کرونا در اروپا را داشته باشد. با این حال، اکنون جانسون با مشکل دیگری مواجه است. دولت او تقریبا به ۱۷ میلیون نفر واکسن زده است (و قرار است تا پایان ماه جولای تمام بزرگسالان را هم واکسینه سازد) اما دولت جانسون اکنون تحت فشار قرار گرفته تا هر چه زودتر اقتصاد را به‌صورت کامل بازگشایی کند؛ اقتصادی که بیش از هر کشور اروپایی از کرونا و قرنطینه آسیب دید.

محافظه‌کاران بدبین در حزب او خواستار رفع تمام محدودیت‌ها تا پایان آوریل هستند یعنی زمانی که دولت او ۹ گروه از آسیب‌پذیرترین اقشار را واکسینه کرده است از جمله تمام افراد بالای ۵۰ سال را. «مارک هارپر»، عضو گروه موسوم به «بهبود کووید» در پارلمان، به بی بی سی گفت: «وقتی شما ۹ گروه از آسیب‌پذیرترین اقشار را واکسینه کرده‌اید، این یعنی از این گروه‌ها که ۹۹ درصد مرگ‌و‌میرها و بیش از ۸۰ درصد از بستری‌ها را تشکیل می‌دادند محافظت کرده‌اید».  جانسون با اشاره به داده‌های «Public Health England» اذعان کرد که اولین دز از واکسن فایزر باعث شده میزان مرگ‌و‌میر و بستری‌ها تا ۷۵ درصد کاهش یابد.