۰ نفر

تعاملات کرونایی سوریه و اسرائیل

۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸
کد خبر: 507999
تعاملات کرونایی سوریه و اسرائیل

یک مقام رژیم اسرائیلی مدعی شده است: «برای اطمینان از آزادی یک غیرنظامی اسرائیلی که در سوریه نگهداری می‌شود، اسرائیل موافقت کرده است که واکسن کووید-۱۹، ساخت روسیه برای دمشق را تامین مالی کند.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، منابع اسرائیلی که نخواستند نام‌شان فاش شود، شمار واکسن‌های روسی را که اسرائیل برای سوریه می‌خرد، اعلام نکرده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آشنا با محتوای مذاکرات، گزارش داد که بر اساس این توافق، اسرائیل به مسکو پول می‌دهد تا واکسن اسپوتنیک‌وی ساخت روسیه به دولت دمشق در سوریه تحویل داده شود.

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از توضیح درباره گزارش‌های رسانه‌ای درباره این توافق مخفیانه فوق، شانه‌ خالی کرد. او روز شنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در همین زمینه گفت:‌ «حتی یک واکسن اسرائیلی کووید-۱۹ صرف این کار نشده است.»آموس هارل، خبرنگار نظامی و دفاعی روزنامه هاآرتص، نوشته است، نتانیاهو ترجیح می‌داد که این بخش از توافق فاش نشود، زیرا این اقدام موجب افزایش فشار بر نتانیاهو خواهد شد. برخی رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که مسکو نیز خواستار مخفی ماندن این بند از توافق مبادله میان اسرائیل و سوریه شده است. این در حالی است که رسانه‌های رسمی سوریه، گزارش‌ها درباره توافق واکسن را رد کرده و آن را «اطلاعات ساختگی»‌ توصیف کرده‌اند.

اسرائیلی‌ها نیز تاکنون از تایید این موضوع سرباز زده‌اند اما نتانیاهو گفت که ما این زن را بازگرداندیم و از این مساله خوشحال هستم.  به‌رغم تکذیب دولت سوریه اما روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی است که این توافق نشان می‌دهد که واکسن‌ها به طور فزاینده‌ای وارد مناسبات بین‌الملل شده‌اند.  این خبر در شرایطی فاش می‌شود که واکسیناسیون فلسطینی‌ها توسط اسرائیل به کندی پیش می‌رود و تنها تعداد کمی در سرزمین‌های اشغالی واکسینه شده‌اند. اسرائیل برای جمعیت ۸/ ۲میلیون نفری فلسطینی‌ها تنها حدود چند صدهزار دز از واکسن فایزر را تدارک دیده است. همچنین اسرائیل امسال واکسن به غزه را که نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت دارد، به تاخیر انداخت. این خبر اما با واکنش منفی فلسطینی‌ها روبه‌رو شده است.  اسر‌ائیل مدعی است که توافق اسلو مسوولیت تامین مراقبت‌های بهداشتی فلسطینی‌ها را از آنها سلب کرده است؛ اما فعالان حقوق بشری با استناد به بند کنوانسیون چهارم ژنو می‌گویند که اشغال‌‌گر موظف به هماهنگی با مقامات محلی برای حفظ بهداشت عمومی است.

 داستان دختر اسرائیلی چیست؟

چند روز پیش نخست‌وزیر اسرائیل و خبرگزاری دولتی سوریه در بیانیه‌های جداگانه‌ای تایید کردند که این دو با میانجی‌گری روسیه، در حال مذاکره برای انجام معامله‌ای درباره تبادل زندانیان دو‌طرف هستند. ابتدا خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، اعلام کرد که روسیه در مقام میانجی، مذاکراتی را با دو طرف سوری و اسرائیلی برای تبادل زندانیان، دنبال می‌کند. سانا افزود که سوریه در مقابل آزادی یک دختر اسرائیلی که به اشتباه وارد سرزمین‌های سوریه از ناحیه قنیطره شده بود، خواهان آزادی دو شهروند ساکن ارتفاعات جولان است که در اسرائیل زندانی هستند. خبرگزاری سوریه با اعلام این مطلب تصریح کرد که دمشق برای آزادی شهروندان خود با هر وسیله و هزینه‌ای پافشاری می‌کند. این خبرگزاری نام دو زندانی را نهال المقت و ذیاب قمهور اعلام کرد. ساعاتی بعد اما بنیامین نتانیاهو بدون آنکه وارد جزئیات شود، گفت جان هر اسرائیلی برای ما اهمیت دارد و مذاکرات حساس برای بازگرداندن سالم این فرد در جریان است. اسرائیل نام این فرد را هنوز اعلام نکرده است اما رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که او از ساکنان منطقه «مودیعین‌علیا» است. جزئیات بیشتری در مورد زمان و چگونگی آنچه ورود اشتباهی این دختر اسرائیلی به سوریه می‌خوانند، منتشر نشده است.