۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

در دیدار بایدن با متحدانش چه گذشت؟

۲ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۲۳
کد خبر: 507540
در دیدار بایدن با متحدانش چه گذشت؟

در کنفرانس امنیتی مونیخ که نخستین حضور بین‌المللی جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا بود، مسائل مختلفی از جمله بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران مورد بررسی قرار گرفت.بایدن که یک روز پیشتر لغو مکانیسم ماشه و عدم به کارگیری تحریم‌های حداکثری را اعلام کرده بود، در سخنرانی خود خواستار مهار «جاه طلبی‌های هسته‌ای» ایران شد.بسیاری از ناظران بر این باورند که علیرغم تمایل آمریکا در به کارگیری دیپلماسی با ایران، دولت بایدن در مساله هسته‌ای صبر پیشه خواهد کرد.

 اقتصادآنلاین - محمدمهدی الحسینی؛ جو بایدن در نخستین حضور بین‌المللی خود در مقام رییس جمهور، ادعاهایی جدید درباره توافق با ایران مطرح کرد. کنفرانس امنیتی مونیخ و نشست گروه 7 در حالی برگزار شد که پیشتر بسیاری تاکید کرده بودند این کنفرانس سرآغاز توافق جدید و از سرگیری مذاکرات خواهد بود. ایران پس از مصوبه مجلس در نامه‌ای به آژانس از سرگیری غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را اعلام کرد. اقدامی که با واکنش سران غربی و به خصوص اعضای گروه 1+5 مواجه شده بود.

پیش از برگزاری کنفرانس، دولت بایدن در نامه‌ای به شورای امنیت موضع دولت ترامپ درباره فعال شدن مکانیزم ماشه و احیای تمامی تحریم‌ها علیه ایران را پس گرفت. ریچارد میلز، سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: از نظر آمریکا تحریم‌های سازمان ملل که شش سال پیش برداشته شدند، بازنمی‌گردند. دولت آمریکا همچنین محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در مقر سازمان ملل در نیویورک را که دولت ترامپ تشدید کرده بود، کاهش داد. پیشتر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در تماس تلفنی با روحانی ضمن اشاره به این مساله، افزایش احتمال به کارگیری راه‌حل‌های دیپلماتیک را مطرح کرده بود.

بایدن در سخنرانی روز جمعه گفت: آماده‌ایم در چارچوب ۱+۵ با اروپا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای و مهار فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای ایران همکاری کنیم. بایدن صراحتا اعلام کرد: آمریکا خواستار مهار "جاه‌طلبی‌های هسته‌ای" ایران و استفاده از دیپلماسی و مذاکره برای توافق هسته‌ای است. او همچنین از مذاکرات با شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک خبر داد. رییس‌جمهوری آمریکا از متحدان اروپایی خواست همراه با واشنگتن در برابر چالش‌هایی که چین، روسیه و ایران برای غرب ایجاد کرده‌اند، متحد شوند. بایدن البته در سخنرانی خود به مسائل دیگری از جمله توافق آب و هوایی پاریس و روابط خود با غرب نیز اشاره کرد.

مرکل در یک نشست خبری پس از کنفرانس اعلام کرد: اگر همه باور داریم که به توافق فرصتی داده شود، باید راه‌هایی برای به حرکت درآوردن دوباره آن پیدا کنیم. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: امکان دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک با ایران وجود دارد اما نیازمند تلاش و دیپلماسی سرسختانه است. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم خواهان رفع فوری تمام تحریم‌هایی شد که ترامپ علیه ایران وضع کرده بود

بسیاری از تحلیل‌گران باور دارند برنامه دولت جدید آمریکا در برنامه هسته‌ای ایران صبر کردن تا دستیابی به یک توافق دلخواه است