۰ نفر

واشنگتن: مانع از فروش سلاح به ایران می‌شویم

۱ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳:۵۵
کد خبر: 507278
واشنگتن: مانع از فروش سلاح به ایران می‌شویم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه گفت که این کشور به متقاعد کردن کشورها برای خودداری از فروش سلاح به ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه (به وقت تهران) گفت که به متقاعد کردن کشورها برای خودداری از فروش سلاح به ایران ادامه می‌دهیم.

تنهای یک روز پس از آنکه دولت جدید آمریا اعلام کرد ادعای دولت پیشین این کشور مبنی بر احیای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را پس گرفته است سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که به منصرف کردن کشورها برای تامین هرگونه سلاح به ایران ادامه خواهد داد. 

وی گفت: «صرفنظر از ساختار تحریم‌های ایران در سازمان ملل، ما به استفاده از اختیاران خود برای منصرف کردن کشورها از تامین سلاح برای ایران ادامه خواهیم داد.»

پرایس اضافه کرد: «بازگرداندن موضع اسنپ بک که توسط دولت قبلی اتخاذ شده بود، موضع ما در تعامل با شورای امنیت درباره ایران را تقویت می‌کند.»

دولت آمریکا شب گذشته (پنجشنبه) اعلام کرد ادعای دولت پیشین این کشور مبنی بر احیای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را پس گرفته است.

این اقدام دولت آمریکا در حالی صورت گرفت که تلاش دولت پیشین آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از قبل شکست خورده بود.

دولت «دونالد ترامپ» مردادماه سال جاری با ارائه ابلاغیه‌ای به رئیس وقت شورای امنیت اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند. آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده بود.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شد و خبرگزاری رویترز  ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

دو رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورا اعلام کردند که قادر به انجام اقدامات بیشتر در زمینه خواست آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران نیستند.

پس از این تحولات، «دونالد ترامپ» روز ۳۱ شهریورماه اعلام کرد فرمان اجرایی جدیدی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و جلوگیری از انجام مبادلات تسلیحاتی با ایران صادر کرده است.