۰ نفر

معاون وزیر امور خارجه انگلیس؛

رفع تحریم‌ها به رفتار ایران بستگی دارد

۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۵۷
کد خبر: 507228
رفع تحریم‌ها به رفتار ایران بستگی دارد

معاون وزیر امور خارجه انگلیس با تکرار ادعای طرف‌های اروپایی برجام گفت که ایران از جامعه جهانی می‌خواهد که تحریم‌ها را رفع کند اما در نهایت همه چیز در دست آن‌ها (ایران) است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یک روز پس از برگزاری نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام و آمریکا و اعلام آمادگی کاخ سفید برای شرکت در گفت‌وگوهای برجامی با ایران، «جیمز کلورلی» معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال افریقا ادعا کرد: ایران توافق هسته ای را نقض کرده و رفع تحریم‌ها به رفتار تهران بستگی دارد.

وی بدون اشاره به نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا و بی عملی طرف‌های اروپایی در این توافق مدعی شد: ایران باید به برجام بازگردد و ما از آن‌ها خواسته‌ایم تا این اقدام را صورت دهند.

او در پاسخ به سوالی درباره تاثیر لغو تحریم‌ها در مذاکرات با ایران هم ادعا کرد: گمان نمی‌کنم که ما باید سیگنالی بفرستیم مبنی بر اینکه از عدم تعهد ایران چشم‌پوشی می‌کنیم یا آن را از انظار پنهان می‌کنیم. آن‌ها طرفی هستند که شرایط برجام را نقض می‌کنند؛ و آن‌ها طرفی هستند که می‌توانند در این رابطه کاری انجام دهند و باید به تعهداتشان بازگردند.

این در حالیست که وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه مسیر بازگشت ساده و شامل تعهد - اقدام - جلسه است؛ تاکید کرد: آمریکا باید در پایبندی به قطعنامه تمام تحریم‌ها را بی قید و شرط و به‌صورت مؤثر بردارد، بعد از آن، ما فوراً تمام اقدامات اصلاحی (کاهش تعهدات) را به عقب برمی‌گردانیم.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در پیام توییتری تاکید کرد: ایالات متحده اذعان کرد که ادعاهای پامپئو در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد وجاهت قانونی بوده است. موافقیم.  در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱: ایالات متحده باید بدون قید و شرط و به صورت موثر تمام تحریم‌های اعمال، بازاعمال یا تغییر برچسب ‌داده شده توسط ترامپ را لغو کند.

دولت جدید آمریکا به تازگی برای حضور در نشست گروه ۱+۵ و ایران به منظور بحث درباره مسیر دیپلماسی برنامه هسته‌ای اعلام آمادگی کرده است. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد که واشنگتن دعوت نماینده اتحادیه اروپا را خواهد پذیرفت.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.​