۰ نفر

در نامه‌ای به رییس شورای امنیت؛

آمریکا به طور رسمی نامه ضدبرجامی ترامپ را پس گرفت

۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸
کد خبر: 507169
آمریکا به طور رسمی نامه ضدبرجامی ترامپ را پس گرفت

نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به رییس شورای امنیت این سازمان ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر احیای همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت. 

خبرگزاری رویترز با استناد به نامه «ریچارد میلز» به شورای امنیت که به رویت این رسانه رسیده نوشته ایالات متحده در این نامه از ادعای دولت «دونالد ترامپ» مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایرن عقب‌نشینی کرده است. 

آمریکا محدودیت‌های تردد علیه دیپلمات‌های ایران را کاهش می‌دهد

 یک مقام آمریکایی به رویترز گفت واشنگتن به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاع داده محدودیت‌های تردد اعمال‌شده علیه دیپلمات‌های ایران در نیویورک کاهش خواهند یافت. 

این مقام گفته دولت آمریکا غیر از اطلاع‌رسانی درباره این کاهش این محدودیت‌های تردد هیچ تماسی با مقام‌های ایران نداشته است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشته دولت «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا علاوه بر پس گرفتن اقدام دولت «دونالد ترامپ» در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایران را هم کاهش داده است. 

شبکه خبری سی‌ان‌ان جزئیات بیشتری درباره دلیل اقدام آمریکا و جزئیات تصمیمات دولت بایدن فراهم کرده است. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به این شبکه گفته آمریکا به منظور تسهیل دیپلماسی و تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای این محدودیت‌های سفر را رفع می‌کند. 

این مقام آمریکایی گفت: «ایده‌ای که در اینجا وجود دارد این است که گام‌هایی در جهت حذف موانع غیرضروری بر سر راه دیپلماسی چندجانبه برداشته شده و محدودیت‌های مربوط به ترددهای داخلی اصلاح شوند. این محدودیت‌ها بسیار دست و پاگیر بوده‌اند. 

سی‌ان‌ان نوشته دولت بایدن مقررات مربوط به تردد را به رویه‌های سابق برمی‌گرداند که مطابق آن، دیپلمات‌های کشورهایی نظیر ایران و کره شمالی مجوزهای محدودی برای سفر در داخل نیویورک و اطراف آن خواهند داشت.

مقام مورد استناد سی‌ان‌ان در توضیح بیشتر گفت که تصمیم جدید دولت بایدن، صرفاْ محدودیت‌های تردد اضافی که دولت ترامپ وضع کرده بود را حذف کرده و آن را به سطح محدودیت‌های ترددی که قبل از ترامپ علیه نمایندگان ایران وجود داشت تقلیل می‌دهد.  

آمریکا: دعوت اروپا برای شرکت در جلسه ۱+۵ و ایران را خواهیم پذیرفت

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد جمعه (به وقت تهران) اعلام کرد دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در جلسه گروه ۱+۵ و ایران را خواهد پذیرفت. 

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران جهت بحث درباره یافتن یک مسیر دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خواهد پذیرفت.»

با وجود این، خبرگزاری فرانسه گزارش داده هنوز دعوتنامه‌ای برای حضور آمریکا در جلسه‌ای با مشارکت اعضای گروه ۱+۵ و آمریکا صادر نشده، اما انتظار می‌رود این اقدام به زودی انجام شود. 

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به نقل از برخی منابع نوشته بود قرار است یک جلسه غیررسمی کمیسیون مشترک برجام برگزار شود و از آمریکا دعوت شده به عنوان میهمان در آن جلسه حضور پیدا کند. 

خبرگزاری رویترز علاوه بر این، بخشی از بیانیه مشترک وزیران خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی را به عنوان آمادگی واشنگتن برای گفت‌‌وگو با تهران تفسیر کرده است. 

این رسانه انگلیسی با اشاره به بیانیه مشترکی که انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا صادر کرده‌اند نوشته وزیران خارجه این ۴ کشور از قصد «جو بایدن»، رییسجمهور آمریکا برای دیپلماسی با ایران استقبال کرده‌اند. 

در این بیانیه مشترک آمده است: «وزیر امور خارجه، بلینکن تأکید کرد همان‌طور که رییس جمهور بایدن خاطرنشان کرده چنانچه ایران به پایبندی دقیق به تعهداتش در برجام برگردد ایالات متحده اقدام مشابه انجام داد و آماده رایزنی با ایران در جهت این هدف خواهد بود.»

«دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس بعد از گفت‌وگو با همتایانش گفت: «ما مطمئناً از خطر عدم پایبندی ایران به برجام نگرانیم. اینها همه دلایل کافی برای احیای دیپلماسی آمریکا-اروپا است.»