۰ نفر

کاخ سفید؛

بایدن نظر مساعدی به پروژه نورداستریم-۲ ندارد

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۲۳:۱۱
کد خبر: 506906
بایدن نظر مساعدی به پروژه نورداستریم-۲ ندارد

سخنگوی کاخ سفید از عدم تمایل رییس جمهور آمریکا به اجرای پروژه گازی «نورد استریم-2» و بررسی اعمال تحریم بر روسیه، مجری اصلی این پروژه عظیم خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سخنگوی کاخ سفید گفت که «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا  معتقد است که پروژه خط لوله گازی «نورد استریم-2» برای اروپا مناسب نیست.

به نوشته وبگاه لهستانی «پولانداین» «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در این زمینه گفت که رییس جمهور آمریکا در حال بررسی این است که آیا برای جلوگیری از ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان تحریم‌هایی را اعمال کند یا خیر.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه دولت آمریکا در حال تجزیه و تحلیل وضعیت مربوط به پروژه نورد استریم-2 است، افزود که جو بایدن معتقد است این پروژه برای اروپا مناسب نیست.

آمریکا سالهاست که به پروژه نورد استریم-2 معترض است، زیرا معتقد است شرکای اروپایی به گاز روسیه وابسته می‌شوند. از سوی دیگر، منتقدان ایالات متحده را متهم می‌کنند که می‌خواهد گاز مایع خود را در اروپا بفروشد.

سناتور دموکرات «جین شاهین» و سناتور جمهوریخواه «جیم ریش» در 12 فوریه نامه‌ای به دولت بایدن نوشتند و خواستار اعمال تحریم‌ها برای متوقف کردن ساخت پروژه خط لوله گازی نورد استریم- 2 شدند.

طبق گفته شرکت روسی «گازپروم» مجری اصلی این پروژه، 94 درصد ساخت این خط لوله به پایان رسیده است. برخی کشورهای اروپایی از جمله لهستان و فرانسه  مخالف این پروژه هستند. این پروژه توسط آلمان و روسیه برای افزایش امنیت انرژی برلین و وابستگی کمتر به کشورهای ثالث طراحی شده است و این امر قیمت را نیز کاهش می‌دهد. با این حال، خط لوله از نظر واشنگتن تهدیدی برای توانایی شرکت‌های آمریکایی در صادرات گاز به بازار اروپا است.

«آلکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه روز یکشنبه گفت که تلاش برای متوقف کردن این پروژه عظیم بی‌فایده است و این خط لوله به زودی به پایان می‌رسد.