۰ نفر

پس از نشست سوچی؛

لاوروف: سوری‌ها خودشان آینده کشورشان را رقم می‌زنند

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۲۳:۰۵
کد خبر: 506904
لاوروف: سوری‌ها خودشان آینده کشورشان را رقم می‌زنند

وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با همتای سوری خود درباره نتایج نشست کشورهای عضو روند آستانه در سوچی گفت که مسکو ضمن حمایت از حاکمیت مستقل سوریه بر حق سوری‌ها در تعیین آینده کشورشان به دست خودشان تاکید می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه با «فیصل المقداد» نتایج نشست «سوچی» درباره سوریه را بررسی کردند.

پانزدهمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو روند آستانه طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ فوریه) در شهر سوچی روسیه و در حضور نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل، کمیته بین الملل صلیب سرخ، نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه و هیات‌هایی از مخالفان و دولت سوریه  برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «دو وزیر در مورد تحولات اوضاع در سوریه و پیرامون آن تبادل نظر کردند  و محور این گفت‌وگو نتایج جلسات روند آستانه در مورد سوریه  در شهر سوچی روسیه بود که در آن تقویت فرایند سیاسی حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت از جمله کار کمیته قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت».

بر اساس این بیانیه، لاوروف بر موضع اصولی روسیه در حمایت از احترام غیرمشروط به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و حق قانونی سوری‌ها در تعیین آینده کشورشان به طور مستقل تاکید کرد.

وزیران خارجه روسیه و سوریه به شدت تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و رویکردهای سیاسی در ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه و همچنین ادامه حضور غیرقانونی نظامی بیگانگان در خاک آن را محکوم کردند.

دو طرف بر عزم کشورهایشان برای تقویت تدریجی روابط دوجانبه تاکید کردند که از جمله آن کمک روسیه در از بین بردن مظاهر تروریسم در خاک سوریه و بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی و مبارزه با شیوع کرونا در سوریه و بازگشت آوارگان و پناهندگان سوریه به داخل وطنشان است.