۰ نفر

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا؛

اکنون توپ در زمین ایران است

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۲۹
کد خبر: 506864
اکنون توپ در زمین ایران است

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه در صورت بازگشت تهران به تعهدات برجامی خود، واشنگتن نیز آماده پیشبرد پرونده هسته ای خواهد بود تاکید کرد: اکنون توپ در زمین ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جرالدین گریفیت» سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا، عصر امروز (چهارشنبه)،‌ در گفت‌وگو با شبکه سعودی «العربیه» به موضوع هسته‌ای ایران پرداخت.

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه در صورت بازگشت تهران به تعهدات برجامی خود، واشنگتن نیز آماده پیشبرد پرونده هسته ای خواهد بود تاکید کرد: اکنون توپ در زمین ایران است.

بر اساس این گزارش، واشنگتن مجددا اعلام کرد که پیش از منصرف شدن ایران از آنچه اقدامات ناقض خوانده شده، به توافق باز نخواهد گشت.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با ادعای اینکه منطقه نگران پرونده هسته‌ای ایران است، گفت: «تمام گزینه‌ها برای تعامل با [موضووع] هسته‌ای ایران در دولت "بایدن" مطرح است».

گریفیت در ادامه با ادعای اینکه واشنگتن به‌طور کلی گزینه دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، اعلام کرد: «ما به دنبال یک توافق هسته‌ای جدید هستیم که فعالیت‌های ایران در منطقه در بر بگیرد».

وی همچنین ادعا کرد که افزون بر جلوگیری ایران برای در اختیار گرفتن آنچه سلاح هسته‌ای خوانده شده، امنیت منطقه نیز برای آمریکا اولویت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان اعلام کرد:‌ «با هم‌پیمانان خود برای پیشبرد روند دیپلماتیک درباره پرونده هسته‌ای ایران همکاری می‌کنیم».

این اظهارات پس از آن است که وزارت خارجه فرانسه، بعد از ظهر امروز، اعلام کرد که  وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام قرار است، فردا (پنجشنبه)، با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود درباره ایران گفت‌وگو کنند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

«جو بایدن» رییس‌جمهور جدید آمریکا از زمان کارزارهای انتخاباتی درباره بازگرداندن آمریکا به برجام ابراز تمایل کرده بود؛ اما علیرغم این ادعا، مقام‌های دولت وی، برای ایران شرط‌گذاری کرده‌اند و جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید کرده است که واشنگتن عضو برجام نیست و حق شرط‌گذاری برای ایران را ندارد و اگر سیاست بازگشت به برجام را در نظر دارد، باید گام اول را بردارد و تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را لغو کند و به پایبندی کامل به تعهدات برجامی خود بازگردد.

از طرف دیگر، مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای اعلام کرده اگر تا ضرب‌الاجل ۲۳ فوریه (پنجم اسفندماه)، تحریم‌های ایران لغو نشود، تهران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.