۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دفاع مک‌کانل از تبرئه ترامپ/ کار ما دفاع از قانون اساسی و احترام به حدود آن بود

۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۳۴
کد خبر: 506578
دفاع مک‌کانل از تبرئه ترامپ/ کار ما دفاع از قانون اساسی و احترام به حدود آن بود

میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنا، روز گذشته ضمن سرزنش تلاش دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق ایالات متحده برای ایجاد شورش در کاپیتول هیل در روز ششم ژانویه در پایتخت آمریکا، دفاعی دو چندان از رای خود و دیگر جمهوری‌خواهان در تبرئه ترامپ از استیضاح کرد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌ان، مک‌کانل در مقاله‌ای که برای وال استریت ژورنال نوشته بود، به این مساله اشاره کرد که هیچ تردیدی وجود ندارد ترامپ، مسئولیت اخلاقی شورش‌ها را بر عهده دارد. طرفداران وی به دلیل دروغ‌هایی که با بزرگترین مگافون‌های جهان آن را فریاد زد به پایتخت یورش بردند. رفتار وی از حمله به مایک پنس معاون رییس‌جمهوری تا تمجید از آشوب‌گران پس از پایان شورش، ناعاقلانه بود.

نماینده جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی ادامه داد: من هم به اندازه سایر اعضای کنگره از این اقدامات خشمگین شدم. اما نکته آن است که ما سناتورها سوگند یاد کرده‌ایم. کار ما در واقع این نبود که راهی برای تحمیل مجازات پیدا کنیم، اولین و اصلی‌ترین وظیفه ما به عنوان سناتور، حمایت از قانون اساسی است.

وی افزود: پس از انجام مطالعات فراوان، به این نتیجه رسیده که ماده 4 در بخش چهارم، استیضاح و محکومیت را تنها برای مقامات کنونی در نظر گرفته است.

در واقع نظرات مک‌کانل تکرار همان صحبت‌هایی است که وی در صحن سنا اندکی پس از تبرئه ترامپ از استیضاح با 43 رای مخالف استیضاح در برابر 57 رای موافق، بیان کرده بود.

در طول جلسه استیضاح، اکثر سناتورهای جمهوری‌خواه بر این باور بودند که باید به تبرئه ترامپ رای بدهند چرا که از نظر آنها برگزاری این دادگاه بر خلاف قانون اساسی بود؛ اگرچه سنا پیشتر هم در نخستین روز دادگاه به غیرقانونی بودن آن رای داده بود. اما به نظر نمی‌رسید که همه جمهوری‌خواهان آرای مربوط به قانون اساسی و محکومیت یا تبرئه را به همان شکل تکرار کنند.

با این وجود شش سناتور جمهوری‌خواه در جلسه دادگاه به صف دموکرات‌ها پیوستند تا روند قانونی دادگاه را علیه ترامپ به اثبات برسانند. بیل کسیدی سناتور جمهوری‌خواه ایالت لوییزیانا به عنوان تنها نماینده جمهوری‌خواهی شناخته شد که پس از رای گیری اولیه و موافقت با اصل استیضاح یک مقام سابق، رای خود را در این باره تغییر داد. اما ریچارد بر سناتور کارولینای شمالی که در دادگاه اولیه گفته بود این استیضاح بر خلاف قانون اساسی است، در آخرین جلسه دادگاه برای استیضاح ترامپ رای مثبت داد.

مک‌کانل هم اگرچه پیش از رای‌گیری نهایی موضع خود را کامل روشن نکرده بود اما در نهایت رای به تبرئه ترامپ از روند استیضاح داد. مک‌کانل پس از این دادگاه، منتقدان به آرای تبرئه را به شدت مورد انتقاد قرار داد. وی در یادداشت خود آورده است: آنچه قابل احترام نیست ادعاهایی است که عنوان می‌کند این نگرانی‌ها در مورد قانون اساسی بدون اساس و مبناست؛ مساله‌ای که سناتورهای شجاع از آن چشم‌پوشی کردند.

مک‌کانل همچنین برقراری تماس‌هایی پیش از برگزاری دادگاه حضور ترامپ را رد و عنوان کرد: اصلا چنین چیزی غیرممکن بوده و دموکرات‌ها را متهم به این مساله می‌کند که از مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند. در ادامه یادداشت آمده است: ملت به قهرمانان واقعی قانون اساسی نیاز دارند نه نهادگرایان هوای مناسب. وظیفه سنا در هفته گذشته واضح و مبرهن بود، این کار به هیچ وجه تضمین برای اجرایی کردن مجازاتی خاص نبود؛ در واقع کار ما دفاع از قانون اساسی و احترام به حدود آن است، این همان چیزی است که امر تبرئه بر همان اساس تحقق یافت.

انتقاد مک‌کانل از ترامپ و اظهار تعهد به تفسیر قانون اساسی با تنش‌های طولانی مدت بین این دو نفر در رابطه با نحوه مدیریت، در حمله به پایتخت و عواقب آن همسو است.

در همین راستا ماه گذشته سی‌ان‌ان در گزارشی عنوان کرد که مک‌کانل در جایی اظهار کرده که استیضاح ترامپ، خلاص شدن از رییس‌جمهوری سابق و ترامپیسم را از حزب جمهوری‌خواه آسان‌تر می‌کند. در همین راستا منابع متعددی به سی‌ان‌ان خبر داده بودند که در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ، روابط میان میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری وقت که دو مرد قدرتمند حزب جمهوری‌خواه بودند، اساسا دچار مشکل شده بود.