۰ نفر

جو بایدن؛

مشتاق دیدن عملکرد جمهوری‌خواهان درباره ترامپ هستم

۲۴ بهمن ۱۳۹۹، ۲۲:۰۶
کد خبر: 505341
مشتاق دیدن عملکرد جمهوری‌خواهان درباره ترامپ هستم

رییس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای گفت مشتاق است ببیند جمهوری‌خواهان درباره استیضاح ترامپ چه خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا طی هفته‌های گذشته تلاش کرده تا درباره دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ» رییس جمهور سابق آمریکا سکوت اختیار کند و قضاوت درباره  ترامپ را بر عهده سناتورها بگذارد.

البته بایدن در اظهارنظری نادر درباره استیضاح ترامپ، گفت که مشتاق است تا ببیند سناتورهای جمهوری‌خواه درباره دادگاه استیضاح چگونه عمل خواهند کرد و آیا برخواهند خواست.

بایدن که با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، گفت: «من فقط مشتاق هستم که ببینم دوستان جمهوری‌خواه من چه کاری انجام می‌دهند و آیا آنها برخواهند خواست.»

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

به طور معمول جلسات استیضاح برای برکناری فردِ در قدرت برگزار می‌شود، اما با توجه به این که دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بیستم ژانویه پایان یافت و او مجبور به ترک کاخ سفید شد، مساله محوری این جلسات تاثیری است که بر آینده سیاسی وی خواهند داشت و هدف، پایان دادن به حیات سیاسی ترامپ برای همیشه است.

چنانچه ترامپ مجرم شناخته شود تا ابد از احراز سمت‌های دولتی محروم خواهد شد. این در حالی است که او بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، چند بار گفت که قصد دارد برای انتخابات سال ۲۰۲۴ بار دیگر به عنوان نامزد وارد کارزار انتخابات شود. ترامپ در آخرین سخنرانی‌اش چند ساعت قبل از ترک کاخ سفید گفت که «به شکلی» به قدرت بازخواهد گشت.

موفقیت استیضاح ترامپ در مجلس سنا نیازمند کسب رأی موافق دست‌کم دو سوم سناتورها (۶۷ سناتور) است و این به معنی آن است که دست‌کم ۱۷ سناتور هم‌حزبی او برای محاکمه ترامپ باید با دموکرات‌ها همراه شوند.

از آنجا که این طرح مخالفان زیادی در میان سناتورهای جمهوری‌خواه دارد بعید است که محاکمه ترامپ در مجلس سنا به تصویب برسد. برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه در روزهای گذشته با این استدلال که پیشبرد طرح استیضاح ترامپ در مجلس سنا تفرقه‌ها در آمریکا را بیشتر می‌کند، با آن مخالفت کرده‌اند.